Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Frågeformulär & användbarhet
Av: Ola Thörn | 12/09/2005 klockan 19:03

Vid utvärderingen av en produkts användbarhet kan det inte sägas nog så många gånger (& det har det gjort många ggr) att hur användbar en produkt är undersöks bäst genom att observera användare "in action".

Detta har lett till att mäta användbarhet med hjälp av frågeformulär har ansett vara ett "big no-no" i branschen. Ofta ser man dock frågeformulär för att utvärdera t ex webbsidor på nätet.

Personligen tror jag att frågeformulär kan ge kompletterade information som man inte får fram med test "in action", inte minst eftersom man får feedback från (förhoppningsvis) fler personer.

Jag tror att man t e x i högre grad ska använda sig av öppna frågor.

Är det någon som har erfarenhet på detta området? Funkade det?

Hur bar ni er åt?


Mats Berglind svarade 12/09/2005 klockan 21:04
Min personliga åsikt att enkäter och frågeformulär är kalas. Några exempel:

* Vid en "remake" av en applikation. Då kan man få en översikt var problemen kan tänkas finnas och kanske "punktmarkera" de features som enligt enkäten är problematiska.

* Samla in data för sina målgrupper.

* Efter ett användartest för att ex. få testpersonerna att gradera upplevd användbarhet som jag sedan jämför med den faktiska användbarheten. Dessutom kan dessa data använda vid senare test för att se om den upplevda användbarheten har ökat.

* Efter ett projekt kan man även använda enkäter för att kontrollera att användbarheten är bibehållen i en applikation. Man sätter då upp tröskelvärden som inte får understigas, då kan dessa kontroller utföras av "vanliga dödliga". Understigs tröskelvärderna kan det vara dags att kalla på en användbarhetsspecialist.

Så visst är enkäter bra, men som alla användbarhetsmetoder så ska man se till att få med lite av allt - 1 dl think aloud, ett kryddmått heurestik, en nypa enkäter, 4 dl intervjuer, etc...

Är dock tveksam till enkäter med en massa öppna frågor. Det tenderar att bli spretiga svar som ofta är svårtolkade - i en intervju kan du alltid dubbelkolla om du förstått svaret, men i en enkät finns inte den möjligheten.


thomas svarade 13/09/2005 klockan 01:49
Hej!

Jag genomförde en analys av ett project managment system och använde mig av semi strukturerade intervjuer samt "öppna" användnings test.

Som Mats nämner ovan är enkäter ett effektivt sätt att samla in viss typ av information. Jag fick tex reda på I vilket land det fanns flest användare och vilken typ av arbetsroll de hade, samt hur länge de använt applikationen.

Denna information underlättade nästa del i undersökningen avsevärt, då jag valde att göra semi strukturerade interjvuer, på ett urval av användarna.

Jag hade en mall med frågor under dessa intervjuer, där jag i huvudsak följde rubrikerna. Ofta fungerade bara frågorna som "triggers" och intervjupersonen hade egna funderingar som jag följde upp med följdfrågor. Det var lättare för personerna att svara då systemet was up n running, något jag uppmanade dem att göra. Under dessa sessioner observerade jag användarna och passade även på att flika in med "kända" användbarhets problem för att se hur de löste och upplevde dem.

Att spela in (audio/video) tyckte både jag och den intervjuade som påfrestande och resulterade i en tryckt stämmning. Istället antecknade jag, men försök hela tiden hålla igång ett samtal. Du kan glömma att du hinner skriva ner allting, så skriv stöd ord och sätt dig direkt efter intervjun o fyll i resten.

Mycket handlar också om personen du intervjuar. Vissa är osäkra vilket ofta resulterar i korta svar. Det gäller då att vara aktiv och ha följdfrågor i beredskap. Efter en stund brukar nervositeten släppa och intervjun blir enklare att genomföra och man får bättre svar.

Vissa är väldigt öppna och kan berätta allt från himmel till jord. Låt dem berätta i början av intervjun och försök styra frågorna lite mer på slutet.

Jag försökte genomföra hela intervjun som ett samtal. tex så ställde jag inte frågorna i nån speciell ordning, utan försökte passa in dem under samtalets gång.

Nu orkar jag ite skriva mer, men ställ gärna frågor och återkom med dina erfarenheter

mvh
thomas

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +