Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Mobiltelefoner för barn
Av: Sara Eggert | 31/08/2005 klockan 15:00

Härom dagen skrev Aftonbladet.se en artikel om "Mobiltelefon för barn" och där de bland annat presenterade vad företaget Firefly har åstadkommit. Jag, som är intresserad av användarbarhet, började läsa artikeln med stor entusiasm. Tyvärr föll mitt hopp om bra användarcentrerad design nästan direkt. Aftonbladet skriver i sin ingress "Tillverkare satsar på lättanvända mobiler för små barn", men tyvärr anser jag att denna mobiltelefon är allt annat än lätt att använda/förstå.

För att börja med några exempel varför jag ratar deras 'lättanvända' mobiltelefon:

:: Displayen visar ikoner såsom 'batteri' och 'täckning'. Dessa ikoner är, enligt min mening, 'vuxenikoner'. Dvs, vuxna skulle förstå vad ikonerna betyder, men om man är 5 år gammal vet man knappast var mobilens täckning innebär.

:: Displayen visar även tiden i digitala siffror. Är man 5-6 år har man kanske precis börjat att lära sig den analoga klockan och den digitala tiden för dem blir endast siffror utan någon specifik betydelse.

:: Mobiltelefonen har en 'på' knapp som är grön och en 'av' knapp som är röd. Jag ställer mig först frågan; är det inte rött/grönt som färgblinda har svårt att se skillnaden på? Där efter undrar jag om det inte hade varit enklare om en knapp fick representera både 'av/på'?

:: Sist men inte minst har mobiltelefonen en knapp med en kvinnofigur på som ska ringa upp numret till barnets mamma direkt. Det finns även en pappa-knapp på telefonen.... I dagens samhälle behöver den svenska kärnfamiljen inte vara 'mamma, pappa, barn', utan barnet kanske har två mammor, två pappor eller bara en mamma utan en pappa etc. Visst, jag ger ändå credit för själva idén att barnet inte nödvändigtvis behöver lära sig mammans/pappans telefonnummer utantill, men företaget behöver nog ha gjort en djupare analys först.

Varför jag skriver detta inlägg är för att jag blir nästan arg och frustrerad på hur dålig interaktionsdesign det finns ute i världen. Jag tycker ibland att ord som tex användbarhet lätt kan missbrukas i medier. Jag vill, som blivande interaktionsdesigner, kunna vara stolt över mitt yrke och inte vara orolig på att någon smutskastar ämnet.

Vidare hoppas jag på att alla företag som producerar något till en användare borde inse vikten av en riktigt bra interaktionsdesigner. Jag hoppas att inte bara storföretag som Volvo och Sony Ericsson inser detta!


Sara Eggert svarade 31/08/2005 klockan 15:04
Här är länken till Aftonbladets artikel. Vet ej dock hur länge deras artiklar ligger ute.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,691350,00.html


Eric svarade 03/09/2005 klockan 13:40
Kul att du gillar användbarhet men alvarligt talat varför designa telefoner för barn? Kan vi som designer bara låta barn vara barn och inte se dem som en möjlig målgrupp som våra företag kan tjäna pengar på. Har du frågat dig vad barn ska ha telefonen till, när jag var liten kunnde jag klockan och om jag inte kom hem ropa min mamma/pappa på mig för de viste var jag befann mig. Är det inte så längre? Om inte borde man som föräldrer ta sig i kragen och ta sitt ansvar.

Låt barn vara barn.


Thomas svarade 05/09/2005 klockan 17:04
Varför designa telefoner för barn?

Finns hur många anledningar som helst, inte minst tryggheten att nå sina föräldrar vid behov och möjlighet att nå och tala med sina vänner som de flesta vill. Argumentet "när jag var liten" håller inte riktigt i ett utvecklande samhälle. Saker och ting förändras och vi ska se till så att det sker på rätt sätt.

Vad gäller kommentarerna kring mobiltelefonen som sådan tycker jag de flesta sakerna Sara tar upp är bra, men kom ihåg att ha referenser till påståenden. Tex lärde jag mig den digitala klockan före den analoga, så vad som är generellt brukbart kräver en del undersökningar om inte sådana redan finns. Utvecklarna har, vad jag förstår, behållit den "vanliga" mobilens utformning till stor del, vilket tyder på bristande undersökning och kreativitet. Men väldigt intressant område att undersöka och designa för.




Sara svarade 05/09/2005 klockan 23:10
Roligt att se att inlägget kommenteras!

Mitt inlägg är mest mina egna tankar och funderingar kring hur företag använder 'användbarhet' som en sorts marknadsföring. Hade jag skrivit en artikel om detta hade jag självklart inte skrivit något utan belägg, men i detta fall är detta mina tankar. Är som sagt glad att mitt inlägg har kommenterats, är intresserad av vad folk tycker om tänker :)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +