Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Förklaring av sökfunktion
Av: Anders Tenggren | 22/06/2005 klockan 14:08

Hallå!
Jag håller på o skissar på en sökmeny på kneget. Kraven är att det bara är ett sökfält(ala google) men att sökningen ska kunna ske på många parametrar - kund, id, handläggare, datum etc. Jag tycker att det är mest tydligt för användare om det i fönstret skrivs ut hur sökning kan gå till. Tar en del plats av gränssnittet men det finns gott om plats för svaren. Den grafiska designern gillar inte att texten skrivs ut utan vill hellre ha en ikon för ett "tipsfönster"
Va tycker ni?


Andreas Sjöblom svarade 22/06/2005 klockan 17:57
Hej!
Spontant känner jag att båda lösningarna kan vara bra. Vad som avgör är t ex vilka som ska använda funktionen, hur ofta de använder den, hur snabb funktionen är och hur avancerad sökfunktionen är.

¤ Är det många personer som använder funktionen kommer kunskapen om sökfunktionalitet att variera mer än om det bara är några få.

¤ Används funktionen ofta är det skönt att inte ha hjälptext presenterad hela tiden.

¤ Är sökningen snabb spelar det mindre roll om användaren gör fel första gången. Om sökfunktionen är väldigt långsam – och kanske dessutom är svår att avbryta – är det givetvis viktigare med tydliga instruktioner.

¤ Är det möjligt att på ett strukturerat sätt presentera hur funktionen fungerar, eller tar det alldeles för stor plats om allt ska vara med. Jag fortsätter att jämföra med Google:
http://www.googleguide.com/advanced_operators_reference.html

Lycka till!

/Andreas Sjöblom


Emeli svarade 22/06/2005 klockan 22:41
Får man inte på något ange vilken sökingång man vill använda? Nån check-box eller så?
Ett dåligt exempel på endast en dålig sökfunktion är Stockholms biblitek där man "bara skriver" vad man vill söka så får man 100 svar eller så och ingen möjlighet att sortera. Lagom kul när man bara har en vag aning om titeln - först bläddra igenom 78 författare för att nå vad man sökt.
Och inte kan man gå vidare eller mellan sökningar heller. Fy, någon som vill vara med i hat-klubben?


Anders Tenggren svarade 27/06/2005 klockan 10:02
Tackar. Efter närmre forskning om vem som skulle använda funktionen visar det sig att det är endast en person eller kanske två och att de vet nästan exakt vad de letar efter.
Det blir ett lite extra fönster med tips o hjälp. Kunden sa sitt...


Christian (mot tipsfönster) svarade 27/06/2005 klockan 23:18
Synd Tenggren, jag höll på dig... :>


Andreas Sjöblom svarade 18/07/2005 klockan 15:14
Hej Christian!

Varför du tyckte att det var synd?
Är intresserad av att höra ditt resonemang :)

/Andreas Sjöblom

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +