Förklaring av sökfunktion |
Av: Anders Tenggren | 22/06/2005 klockan 14:08 |
Hallå! Jag håller på o skissar på en sökmeny på kneget. Kraven är att det bara är ett sökfält(ala google) men att sökningen ska kunna ske på många parametrar - kund, id, handläggare, datum etc. Jag tycker att det är mest tydligt för användare om det i fönstret skrivs ut hur sökning kan gå till. Tar en del plats av gränssnittet men det finns gott om plats för svaren. Den grafiska designern gillar inte att texten skrivs ut utan vill hellre ha en ikon för ett "tipsfönster" Va tycker ni? |
Andreas Sjöblom svarade 22/06/2005 klockan 17:57 |
Hej! Spontant känner jag att båda lösningarna kan vara bra. Vad som avgör är t ex vilka som ska använda funktionen, hur ofta de använder den, hur snabb funktionen är och hur avancerad sökfunktionen är.
¤ Är det många personer som använder funktionen kommer kunskapen om sökfunktionalitet att variera mer än om det bara är några få.
¤ Används funktionen ofta är det skönt att inte ha hjälptext presenterad hela tiden.
¤ Är sökningen snabb spelar det mindre roll om användaren gör fel första gången. Om sökfunktionen är väldigt långsam – och kanske dessutom är svår att avbryta – är det givetvis viktigare med tydliga instruktioner.
¤ Är det möjligt att på ett strukturerat sätt presentera hur funktionen fungerar, eller tar det alldeles för stor plats om allt ska vara med. Jag fortsätter att jämföra med Google: http://www.googleguide.com/advanced_operators_reference.html
Lycka till!
/Andreas Sjöblom
|
Emeli svarade 22/06/2005 klockan 22:41 |
Får man inte på något ange vilken sökingång man vill använda? Nån check-box eller så? Ett dåligt exempel på endast en dålig sökfunktion är Stockholms biblitek där man "bara skriver" vad man vill söka så får man 100 svar eller så och ingen möjlighet att sortera. Lagom kul när man bara har en vag aning om titeln - först bläddra igenom 78 författare för att nå vad man sökt. Och inte kan man gå vidare eller mellan sökningar heller. Fy, någon som vill vara med i hat-klubben? |
Anders Tenggren svarade 27/06/2005 klockan 10:02 |
Tackar. Efter närmre forskning om vem som skulle använda funktionen visar det sig att det är endast en person eller kanske två och att de vet nästan exakt vad de letar efter. Det blir ett lite extra fönster med tips o hjälp. Kunden sa sitt... |
Christian (mot tipsfönster) svarade 27/06/2005 klockan 23:18 |
Synd Tenggren, jag höll på dig... :> |
Andreas Sjöblom svarade 18/07/2005 klockan 15:14 |
Hej Christian!
Varför du tyckte att det var synd? Är intresserad av att höra ditt resonemang :)
/Andreas Sjöblom |