 |
|
 |
Flera språk på intranätet? |
Av: Jeanin Day | 03/06/2005 klockan 13:12 |
Hej!
Ännu en intranätfråga: har ni några bra exempel på organisationer/intranät med många språkversioner, och hur man hanterar det?
Har t.ex. hört ryktas om att Ikeas intranät finns i över tjugo olika språkversioner. Någon som vet mer om hur det funkar?
Frågan har väckts då jag jobbar med ett intranätprojekt i ett företag där koncernspråk är engelska, men där man även har policybeslut på att all internkommunikation i de olika enheterna ska ske på det lokala språket (ca 10 st).
Tack på förhand.
PS, Kan ju också vara intressant med avskräckande exempel, typ såhär ska man *inte* göra... |
Charlotte Svensson svarade 17/06/2005 klockan 08:44 |
Hej,
jag har faktiskt inte hört talas om någon organisation som har exakt samma intranät-sidor fast i olika språkversioner. I de organisationer jag har jobbat har de lokala enheterna haft eget ansvar för "sitt" intranät och dess innehåll, samtidigt som det funnits ett intranät som HK ansvarade för, som varit på engelska.
Det är en lurig fråga det där med engelska vs. lokalt versioner. Det beror ju på hur villig man är att låta de lokala bolagen/enheterna skapa sin egen kommunikation och hur mycket man vill styra...
Enl. min erfarenhet skapar dock ett engelskt intranät en viss alienation, särskilt för dem som inte är så duktiga på engelska. Men kör man istället på lokala intranät får du problem med information som är svår att överblicka/kontrollera...
Lycka till med ert projekt, och berätta gärna hur det går! |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |