Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Vem har designat Försäkringskassans online-tjänst?
Av: Joakim | 02/06/2005 klockan 15:36

Använde mig igår av Försäkringskassans online-möjlighet till att anmäla föräldraledighet. Utformingen av tjänsten/websidan var i min mening sällsynt bra och är så säkert inte bara av en slump. Är det nå'n som vet vem/vilka det är som bär äran?


Simon Thorsander svarade 02/06/2005 klockan 19:49
Känner inte till vem det är - men kul att höra possitiva kommentarer!!!


Andreas Sjöblom svarade 03/06/2005 klockan 09:59
Hej!

Blev lite nyfiken på vad du menar med "sällsynt bra".

Det skulle kunna vara något i stil med att du tycker själv att den är 'mycket bra'. Det skulle också kunna betyda att du anser bara att den tillhör de bästa - relativt andra sidor - men att den fortfarande är 'helt OK, men inte mer.'

/Andreas Sjöblom


Andreas Sjöblom svarade 03/06/2005 klockan 09:59
Hej!

Blev lite nyfiken på vad du menar med "sällsynt bra".

Det skulle kunna vara något i stil med att du tycker själv att den är 'mycket bra'. Det skulle också kunna betyda att du anser bara att den tillhör de bästa - relativt andra sidor - men att den fortfarande är 'helt OK, men inte mer.'

/Andreas Sjöblom


Claes Helge svarade 03/06/2005 klockan 11:28
Hej
Jag är ansvarig för området för användbarhetsdesign på försäkringskassan. Har dock inte varit involverad personligen i detta projekt, men om du vill ha information om hur utvecklingen gått till får du gärna höra av dig.

Till stora delar är detta egenutvecklat och man kan nog säga att det finns mer kompetens inom Försäkringskassan än vad många kanske tror. ;-)

/Claes


Joakim svarade 03/06/2005 klockan 13:39
Jo, med sällsynt bra menar jag både relativt sett andra websidor men även absolut vad gäller användargränssnittsdesign, fr.a vad gäller informationsarkitekturens anpassning till resp. delaktivitet/operation i användarens arbetsflöde. Även annat var mycket bra - språkbruk, återkoppling, minimalism, uppladdningstid, grafisk design, o.s.v. ...kändes som ett väl utfört designarbete från början till slut ...vilket är sällsynt.

Ska tilläggas att reglerna för föräldraledighet inte är lätta att hantera, samt att en stor målgrupp av tjänsten nog inte har alltför hög datorvana, eller att verktyget används värst frekvent. Utan att veta kan jog nog dock tro att de flesta kan använda tjänsten utan större ansträngning trots försvårande omständigheter.

Visst, det fanns brister så som för alla system, även i de bästa. T.ex. så krävs det en hel del för att införskaffa en e-legitimation (i.o.f.s. inte Försäkringskassans anvsar med de är ändå en intressent i det delen av arbetsflödet), samt att det inte var helt lätt att hitta till tjänsten på Försäkringskassans hemsida, etc.

Jag var egentligen inte intresserad av detaljer i utvecklingsarbetet (kan ana dessa) utan snarare intresserad av att skriva nå't positivt för ovanlighetens skull, samt ev. att låta nå'n kliva fram och ta åt sig äran.


Claes Helge svarade 03/06/2005 klockan 14:06
Intentionen att skriva något positivt är absolut hedervärd och jag har framfört omdömet till aktuella projektmedlemmar. Det är alltid kul med feedback, speciellt om den är positiv. Det är ju som du säger annars oftast de negativa rösterna som gör sig hörda.
/Claes


Stubben svarade 04/06/2005 klockan 01:41
När man blir förtjust över försäkkringskassans hemsida. Då bör man verkligen fundera över sitt liv. Vad har man blivit egentligen. Vart är man på väg?


Erik svarade 05/06/2005 klockan 10:22
svar till Stubben:
vuxen kanske?


Mats svarade 05/06/2005 klockan 14:27
Frågan är väl snarare vart samhället är på väg om man blir lyrisk över en sådan sak.
Har vi inte större krav än så?


Erik svarade 05/06/2005 klockan 16:57
Lyrisk över att något fungerar jättebra? Sen när blev det fel?
Misstänker att det är handlar om att något så osexigt och otrendigt som försäkringskassan ska man inte bry sig om.


Mats svarade 06/06/2005 klockan 09:57
Du tolkar mitt inlägg som djävulen läser Bibeln...
Det är inte fel att bli lyrisk men varför skall det vara så sällsynt?


Andreas Sjöblom svarade 08/06/2005 klockan 10:11
Hej!

Efter att ha läste några inlägg är min uppfattning att ni pratar om olika saker. Här är min syn på saken.

Erik:
Det är inget fel att bli ”lyrisk över att något fungerar jättebra”. Den kritiska frågan i den här tråden är om man anser att www.forsakringskassan.se tillhör den kategorin eller inte.

För om någon blir lyrisk över något som fungerar jättebra är allt i sin ordning. Om någon däremot blir lyrisk över något som inte alls är bra, tyder det (enligt mig) på bristande kunskap inom ämnet.

Att sidan tillhör Försäkringskassan är helt sekundärt. Den fråga jag inledningsvis ställde till TS vad han menade med ”sällsynt bra”, är för mig relevant oavsett om sidan tillhör en myndighet, ett företag eller en privatperson.

/Andreas Sjöblom


Erik svarade 08/06/2005 klockan 15:58
Du menar alltså att någon i denna tråd har blivit lyrisk över något som inte alls är bra?
Intressant. Det betyder att Joakim som startade diskussionen är ute och cyklar.
Kan då någon berätta för mig varför försäkringskassans sida inte alls är bra?


Jimmy svarade 08/06/2005 klockan 21:04
Erik: prova deras sökfunktion och återkom gärna i ärendet.


Andreas Sjöblom svarade 09/06/2005 klockan 08:50
Erik:
Jag är osäker på om det är mig du ställde en fråga till, men jag antar det eftersom du skrev ditt inlägg efter mitt.

Det som gör mig osäker om du faktiskt syftar på mig eller inte, är din fråga: ”Du menar alltså att någon i denna tråd har blivit lyrisk över något som inte alls är bra?”

Hur kan du läsa ut det? Av det jag skrivit så menar jag ingenting i frågan om Försäkringskassans sida är bra eller inte. Det jag har skrivit är helt utan personlig värdering. Jag resonerar allmänt om skillnaden mellan att bli lyrisk över något som är bra och att bli lyrisk över något som inte är bra. Läs gärna en gång till så får du se.

Tyvärr verkar den här tråden bara bli tjafs. Trist måste jag säga…

/Andreas Sjöblom


Mats svarade 09/06/2005 klockan 08:58
Tjafs?
Jag hade hoppats på en saftig diskussion... Fast å andra sidan ville jag diskutera varför (med kursiv stil!) vi accepterar att saker inte är tillräckligt utvecklade och därför blir exalterade över saker som borde vara självklara - inte huruvida försäkringskassans sida är bra eller inte.

ps. Det är väl jättekul att någon kommer med beröm.


Andreas Sjöblom svarade 09/06/2005 klockan 10:45
Mats:
Jag håller fullständigt med dig att din frågeställning är intressant och att det är kul när någon kommer med beröm. Utan tvekan!

För övrigt kan det konstateras att det är ofta svårt att uttrycka sig i text till personer som man inte känner. Jag uppfattade att diskussionen började spåra ur när en person känner att ”Du tolkar mitt inlägg som djävulen läser Bibeln...”
Om sen ordet ”tjafs” var rätt valt kan väl diskuteras.

/Andreas Sjöblom


Erik svarade 09/06/2005 klockan 17:38
Andreas, hur har vi det med konsistensen?
För att vara tydlig ska jag citera dig, och dessutom tolka citaten.
"Om någon däremot blir lyrisk över något som inte alls är bra, tyder det (enligt mig) på bristande kunskap inom ämnet."
Detta kan ju inte betyda något annat än att du anser att någon blivit lyrisk i onödan? Varför skulle du annars skrivit den meningen?
Och eftersom denna tråd handlar om Försäkrinskassans sajt, så betyder det att du anser att den är mindre kanonbra.
"Det jag har skrivit är helt utan personlig värdering."
Att skriva utan att tycka något verkar kanske inte så adekvat i ett diskussionsforum?

När det gäller graden av tjafsighet: det kan vara bra med lite känslor och missförstånd hit och dit. Det har tagit vårt samhälle ända hit! Vilket faktiskt inte är så kort.

Och, Mats, jag tycker att det är politiskt korrekt att bli jättelyrisk över att något fungerar som "det borde", eftersom jag relaterar till verkligheten och inte till en idé. När ideerna möter materien uppstår ju alltid en del förvecklingar, och oftast är det inte materien det är fel på :-)


Mats svarade 09/06/2005 klockan 18:26
Det var jag som skrev liknelsen till Djävulen och bibeln, med det menade jag att det gjordes en total feltolkning av vad jag skrev.

Nej, Erik - jag tror inte du förstår mig ändå. Jag menar inte att vi lever i en utopi eller borde göra det heller (trist). Vad jag menar är att vi har för låga förväntningar.


Daniel svarade 09/06/2005 klockan 21:42
Nej. Skärpning. Som jag förstår det är det här forumet till för konstruktivt utbyte inom det relevanta ämnesområdet. Om ni ska hålla på och linda in er i missförstånd och sakdiskussion kring formuleringar kan ni väl göra det via e-post istället, grabbar.


Erik svarade 10/06/2005 klockan 13:53
Håller med Daniel.
Nu får det verkligen vara nog!


Mats svarade 10/06/2005 klockan 16:33
Ja, verkligen.
Ungefär som när två diskuterade i en annan tråd vad de läst tidigare.
Erik, lägg ut din adress vettja'.


Daniel Johansson svarade 10/06/2005 klockan 20:10
Fint! :) Forumet (det enda inom vår genre vad jag vet) är ju som sagt till för annat än babbel. Och åter igen - kul att någon tar fram ett positivt exempel. Mer sånt!


Claes Helge svarade 13/06/2005 klockan 11:29
Se till att ni pratar om rätt saker bara. Joakim inledde hela denna tråd med att ge beröm åt tjänsten att anmäla föräldraledighet på FK.se. Det är en mycket liten del av Försäkringskassan webbplats som Joakim pratar om. Jimmy här ovan vill tydligen gärna såga hela diskussionen med att sökfunktionen är kass. Det är den också, men det var inte det frågan gällde.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +