Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Varför satsa på användbarhet
Av: Pelle Andersson | 20/05/2005 klockan 10:06

Hejsan
Jag skulle behöva tydliga exempel till varför resurser bör läggas med siffror. Vi ska ha en företagspresentation och vi behöver övertyga med att förklara att man kan tjäna pengar på användbarhet och inte att det medför en extra kostnad. Har du något bra exempel så dela gärna med dig.


Staffan svarade 20/05/2005 klockan 11:47
Hej.
Här är en sida med en hel del bra länkar när det gäller ROI och användbarhet.


Staffan svarade 20/05/2005 klockan 11:47
Glömde länken
http://www.rashmisinha.com/useroi.html


Mats Berglind svarade 23/05/2005 klockan 09:00
Jag har gjort lite egna undersökningar och kommit fram till mina egna ROI och anledningar till varför man bör jobba med användbarhet (och i mitt fall interaktionsdesign).

I projektet:
Tyvärr är den stora vinsten med användbarhet efter ett projekt (se punkterna under "Efter projektet") - men det finns även kostnadsbesparingar under projektet:

* Skisser är billigare och enklare att ändra än kod. Dessutom kan skisserna användas till marknadsföring och är mycket enklare för ALLA att förstå än ex. krav i form av Use Cases. Här kan mycket pengar sparas!!!
* Ett användarrelaterat sätt att arbeta ger mycket bra input till de icke-funktionella kraven.
* Ofta har ett projekt ett antal effektmål som ex. "det ska vara lätt att använda produkten/applikationen" - enda sättet att ta reda på detta är att sätta upp användbarhetsmål och göra användartester.
* Är det en intern applikation - se arbetsmiljölagen. I arbetsmiljölagen står det att arbetsförhållandena ska anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende. http://www.av.se/webbshop/pdfroot/ADI_542.pdf

Efter projektet:
* Enklare användning.
Har gjort om en CRM lösning för 1000 registrerade användare. Besöken ökade med 81% och antal registrerade aktiviteter med 429%.
* Mindre support.
Efter att ha gjort om en applikation kunde en supportorganisation reduceras från 10 till 8 personer. Chefen för supporten bedömde att en av de personerna kunde sparas in och användas till annat pga användbarheten i applikationen.

Hoppas att det här hjälper dig Pelle.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +