 |
|
 |
Testa användbarhet |
Av: Emeli | 02/05/2005 klockan 15:33 |
Såg ett debattinlägg på cs http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200505/02/20050502114624_CS242/20050502114624_CS242.dbp.asp
Vad som fångade min uppmärksamhet var inte så mycket det vanliga tugget om att företag inte testar användbarhet utan debattörens yttrande "Användbarhet testar man genom att göra tester där riktiga användare får använda webbplatsen för specifika ändamål. "
ojoj, det här kan väl bli en spännande debatt. Själv är jag av den åsikten att enkäter visst kan fånga användbarhetsaspekter, kanske främst tillfredställelse då - som åtminstånde jag tycker är något av det svåraste att "översätta" till test.
Vad säger, inte minst ni med en mer kognitionsinriktad syn på området, om detta? |
Anna svarade 03/05/2005 klockan 14:51 |
Hej! Jag har ett konkret exempel på hur missvisande det kan vara med enkäter. Förra veckan lät jag framtida användare testa en prototyp genom att utföra vissa specificerade uppgifter och sedan även fylla i en sk. SUS-enkät.
Vid själva testet var det flera användare som hade stora problem att utföra uppgifterna, men som ändå i SUS-enkäten svarade att de tyckte att systemet var lätt att använda. Varför svarar man så? Det kan ju bero på flera saker: att man tycker att man nog borde tycka att det är enkelt, att man tror att andra inte har problem att använda produkten ("det är nog bara jag som är dum"), att man faktiskt inte inser själv att man misslyckats med att utföra en uppgift, att man svarar med det färdiga system i åtanke, där det är lätt och enkelt att använda, eller i jämförelse med andra system de använt tidigare så är det här trots allt otroligt mycket bättre
Det finns säkert många andra anledningar också! Träffar man sina användare vid en testsituation så har man ju chansen att diskutera med dem om själva upplevelsen efteråt och därmed få en uppfattning om varför de svarat som de gör. Det får man ju inte om man bara fått in ett enkätsvar.
Nu är jag ju inte emot enkäter i sig, men de bör användas tillsammans med andra metoder, dels för att de ofta bara indikerar problemområden och inte ger lösningar, dels för att det kan bli så märkliga resultat som jag just fått. Anledningen till att jag använde dem var bl a för att få fram ett "betyg" från användarna att kunna ha som jämförelse vid nästa utvärdering. Till sådant är enkäter jättebra, om man nu får vettiga resultat...
|
Hanna svarade 03/05/2005 klockan 15:04 |
Min erfarenhet är att man BÅDE ska genomföra praktiska tester och enkäter!
Precis som du skriver så fångas användarnas känslor och tillfredsställelse upp via intervjuer, enkäter...Jag tycker även att man delvis kan mäta "learnability" så här.
Men att studera en användare i aktion ger möjlighet till andra värdefulla insikter (som användaren kanske inte är medveten om) samt "success rate" och andra dimensioner av usability såsom "speed of performance" och "errors".
|
Daniel svarade 05/05/2005 klockan 00:46 |
Ja, helt klart. Att bara använda sig av enkäter är vanskligt, det är ruskigt lätt att få "rationaliserade" svar som egentligen säger mer om svarsbeteenden än om de frågor som ställs.
En av de stora fördelarna med enkäter är ju att man kan nå en stor grupp av människor med enkla (och kostnadseffektiva) medel. Och använder man sig av enkäter som är standardiserade är risken för att man råkar ut för de klassiska fallgroparna mindre. Men faktum kvarstår att informationen man får ut ofta kan vara ganska knapphändig. Men som komplement till annat, javisst!
|
Pella svarade 11/05/2005 klockan 14:41 |
Jag använder själv enkäter som en del i en större metod för informationsinsamling, men jag är alltid mycket noga med att påpeka att man mha enkäter samlar in kvantitativ information, inte kvalitativ, och att det dessutom handlar om upplevelse och subjekt, inte om faktisk prestanda.
Även jag har i test efter test sett att brukare som inte lyckas med nånting ändå är nöjda, och det oftast för att de tror att de har lyckats utföra uppgiften på ett korrekt sätt (även om alla de andra varianterna som nämts finns). Samtidigt finns det många som använder en tjänst utan problem men som klagar på allt och alla när de ändå får tillfälle. En fritextfavorit som återkommer är "[vårt intranät] borde vara mer som Aftonbladets hemsida". Det säger en hel del om både Aftonbladet, intranät, och personen ifråga. Och om vårt samhälle. Men det är en annan diskussion ;-)
Vad man definitivt kan ta med sej är i alla fall att de kan vara intressant att korrelera testresultat mot enkät och intervjuer, men dessa i sig räcker inte för att göra en undersökning av en tjänsts funktionsduglighet värd namnet.
Vill passa på att rikta en känga till alla företag som lever på att sälja enbart-enkät-som-användbarhetsutvärdering-konceptet. De tjänar pengar men lurar kunderna. Vet inte hur många såna "rapporter" (sic!) jag läst som underlag inför mer robusta utvärderingar... |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |