 |
|
 |
Arbetssätt |
Av: Anna Svensson | 11/04/2005 klockan 16:36 |
Hejsan alla ni som arbetar med användbarhet.Jag är otroligt nyfiken på att veta lite mer om hur ni arbetar då jag är lite grön på området. Vilka dataprogram använder ni er av i erat arbete. Måste man kunna programmera för att arbeta med användbarhet. Jag undrar då detta inte är min starka sida. Ha det så bra Hälsn Gröngöliningen |
Kristoffer svarade 12/04/2005 klockan 06:59 |
Det verkar som du specifikt är ute efter datorprogram; dessa utgör naturligtvis en (bråk)del av många tillgängliga verktyg och hjälpmedel i arbetet med användbarhet. Tanken, pennan, pappret, kollegorna och brukarna är tex viktigare för mig än alla datorprogram.
I mitt arbete som interaktionsdesigner använder jag ffa: Flash, Illustrator, Photoshop, Word, Visio, Outlook, Powerpoint, Excel, Notepad, ett par Java-miljöer.
Man måste inte kunna programmera men för min del känns det som en stor styrka att kunna det, för att kunna göra en simulering eller en prototyp i syfte att reflektera över sin design, testa den på eller demonstrera den för andra, få återkoppling eller för att sälja in sina idéer. Även om man inte kan programmera är det bra att ha förståelse för hur mjukvara fungerar, inte minst i diskussionerna med programmerare kring vad som går eller inte går att göra givet rådande förutsättningar (mjukvaruplattform, tillgänglig tid, etc.). Om du har möjlighet så skulle jag råda dig att ha åtminstone en 5-poängs introduktionskurs i programmering i bagaget.
Blir man då inte för begränsad om man vet för mycket om programmering så att man riskerar ta för stor hänsyn till tekniska begränsningar, och mindre till användarens behov och förutsättningar? Kanske, om man inte passar sig. Men känner man inte till ramarna kan man heller inte spränga dem, känner man inte till egenskaperna hos sitt designmaterial kan man inte heller inte forma det. Några av mina personliga ledstjärnor har drivit etnografiska fältstudier av subkulturer inom olika användargrupper, samtidigt som de varit kompetenta inom hårdvarudesign och lågnivåprogrammering och kunnat bygga saker som "snurrar". Men man behöver inte vara en sådan renässansmänniska om man inte vill, det viktigaste är att man har en liten hum om hur saker och ting, i vårt fall ofta mjukvara, fungerar. |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |