Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Användartest alltid rätt?
Av: Maria | 17/03/2005 klockan 10:19

Jag undrar vad ni tycker om att göra användartest med icke-representativa testpersoner? Hos oss är tanken att vi skall göra många användartest i ett projekt, men i brist på "riktiga användare" använder vi oss av frivilliga datastudenter. Vad är bäst, att genomföra testen ändå för att vi alltid får ut något eller inte genomföra dem och använda oss av någon annan metod istället?

Tack för er hjälp!


Björn Bergqvist svarade 17/03/2005 klockan 15:06
Det beror på vad du menar med icke-representativa? Är det en allmän webbplats går det säkert att upptäcka en del "fel" även om det inte är den direkta målgruppen som testar.

Är det en applikation som skall södja någon form av befintlig arbetsuppgift skulle jag nog spara pengarna och jobbar hårdare att få dit några att observera som är "riktigare användare" och göra det i något mindre skala.

Att ha representativa användare är avgörande för kvalieten i er studier.


Peter Bjellerup svarade 20/03/2005 klockan 22:46
Jag refererar till Steve Krug i "Don't make me think" att svårigheter att hitta representanter ur målgruppen aldrig får vara en ursäkt för att inte testa. Att testa är ALLTID bättre än att inte testa.

Givetvis, om siten eller applikationen som skall testas skall användas inom ett smalt fält som kräver specialkunskaper, är det naturligtvis en bra fördel om testpersonerna besitter motsvarande förkunskaper. Men annars duger vem som helst.

Dessutom, ifall målgruppen för applikationen/webbplatsen är någorlunda generell, så rekommenderar jag att ni testar den på mindre datavana personer också, inte bara på datastudenter.

Användartester är ju inte fråga om att skaffa statistiskt relevanta data, utan om att upptäcka faktiskt relevanta fel och förbättringsbehov.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +