 |
|
 |
Användbarhet och eXtreme programming |
Av: Anna Carlsson | 03/03/2005 klockan 16:29 |
Hej! Någon som har jobbat med att få in användbarhetsmetoder och -aktiviteter i extreme programming och kan delge sina erfarenheter? I dagsläget talas det mest om hur man får in användbarhet i RUP, en metod som närmast är dokumentationsdriven (ok, enligt IBM är det arkitektur- och användningsfallsdrivet, men artefakter finns det gott om i metoden). XP är på sätt och vis nästan tvärtom - här handlar det om att minska dokumentationen (krav t ex skrivs som User stories - ett fåtal meningar på hög nivå om vad systemet ska kunna göra), och man talar om att öka kommunikationen genom att ha kund och utvecklare placerade ihop rent fysiskt.
Hur får man då med användningskvaliteter, effektmål, målgruppsanalyser och detaljerad interaktionsdesign i den här knappa dokumentationen? En intressant länk finns här med en diskussion mellan Kent Beck och Alan Cooper: http://www.fawcette.com/interviews/beck_cooper/default.asp
|
Martin Karlsson svarade 04/03/2005 klockan 10:30 |
Man ser interaktionsdesigners som en roll i XP-teamet. De väljer en metafor (omdebatterat såklart), skriver user stories med inriktning mot användbarhet (kan självklart vara både funktionella och icke-funktionella stories, ex. användbarhetsmål/kvaliteer), och utvärderar. Utvärderingen görs både med färdiga releaser för att hitta nya stories, och med ofärdiga releaser, för att testa systemet. Interaktionsdesigners jobbar nära kunden, närmare än utvecklaren, för att hjälpa till med att skriva stories. Det är inget problem att göra exempelvis målgruppsanalyser, den dokumentation som måste göras, görs, fast man dokumenterar inte på vanligt vis utan att tänka, utan frågar sig varför först.
Kortfattat, en interaktionsdesigner specar en del av UI-arbetet i början av projektet/releasen, och förfinar under hela projektets livstid.
Ovanstående var kanske knapphändigt, men detta är mina erfarenheter. Nu kanske jag ska läsa länken också :) |
Martin Karlsson svarade 04/03/2005 klockan 10:35 |
Och nu har jag läst länken. Det här kan nog bli en intressant metadiskussion om vad man lägger i uttrycken "interaktionsdesign" och "gränssnittsdessign", fast jag tror den diskussionen finns i andra trådar i detta forum :) |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |