Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Användbarhet och eXtreme programming
Av: Anna Carlsson | 03/03/2005 klockan 16:29

Hej!
Någon som har jobbat med att få in användbarhetsmetoder och -aktiviteter i extreme programming och kan delge sina erfarenheter?
I dagsläget talas det mest om hur man får in användbarhet i RUP, en metod som närmast är dokumentationsdriven (ok, enligt IBM är det arkitektur- och användningsfallsdrivet, men artefakter finns det gott om i metoden). XP är på sätt och vis nästan tvärtom - här handlar det om att minska dokumentationen (krav t ex skrivs som User stories - ett fåtal meningar på hög nivå om vad systemet ska kunna göra), och man talar om att öka kommunikationen genom att ha kund och utvecklare placerade ihop rent fysiskt.

Hur får man då med användningskvaliteter, effektmål, målgruppsanalyser och detaljerad interaktionsdesign i den här knappa dokumentationen?
En intressant länk finns här med en diskussion mellan Kent Beck och Alan Cooper: http://www.fawcette.com/interviews/beck_cooper/default.asp


Martin Karlsson svarade 04/03/2005 klockan 10:30
Man ser interaktionsdesigners som en roll i XP-teamet. De väljer en metafor (omdebatterat såklart), skriver user stories med inriktning mot användbarhet (kan självklart vara både funktionella och icke-funktionella stories, ex. användbarhetsmål/kvaliteer), och utvärderar. Utvärderingen görs både med färdiga releaser för att hitta nya stories, och med ofärdiga releaser, för att testa systemet. Interaktionsdesigners jobbar nära kunden, närmare än utvecklaren, för att hjälpa till med att skriva stories. Det är inget problem att göra exempelvis målgruppsanalyser, den dokumentation som måste göras, görs, fast man dokumenterar inte på vanligt vis utan att tänka, utan frågar sig varför först.

Kortfattat, en interaktionsdesigner specar en del av UI-arbetet i början av projektet/releasen, och förfinar under hela projektets livstid.

Ovanstående var kanske knapphändigt, men detta är mina erfarenheter. Nu kanske jag ska läsa länken också :)


Martin Karlsson svarade 04/03/2005 klockan 10:35
Och nu har jag läst länken. Det här kan nog bli en intressant metadiskussion om vad man lägger i uttrycken "interaktionsdesign" och "gränssnittsdessign", fast jag tror den diskussionen finns i andra trådar i detta forum :)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +