Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Usability Week 2005...eller inte?
Av: Andréas Bengtsson | 02/03/2005 klockan 22:53

Hösten 2003 deltog jag i en av Nielsen/Norman Groups konferenser: "User Experience, Chicago 2003".

Den negativa slutsats jag drog då, (förutom att Skandinaviska deltagare lös med sin fråvaro) var att majoriteten av deltagarna helt saknade Usability-grund. Deltagarna hade så lite kunskap kring allt som rörde usability, att paneldebatter, workshopar, och frågestunder mer liknade utdrag ur en grundkurs i MDI.

Det ÄR kul att träffa legenden Norman, men vis blev man inte av de dyrköpta föreläsningarna.

Trots att jag intygade mig själv att aldrig mer sätta mig på lyssnarbänken i NN/Group:s regi, kan man inte motstå att titta runt lite på deras site. Av ren nyfiken alltså. Kanske har man valt att skruva upp kunskapsnivån inför Sverigebesöket?

Notera:
På Nielsen/Normans webbplats hittar jag inte, trots 30 minuters letande, vilken målgrupp man adresserar till konferensen! Good Job, Jacob!

Å andra sidan har jag däremot svårare att se hur ovanstående problem skulle kunna inträffa vid Usability Week 2005, speciellt här i Sverige, eftersom våra företagsledare förhoppningsvis inte skickar de kanske MINST lämpade delegaterna som man tenderar att göra i USA; ekonomisekreterare och bankkassörskor på Usability-kurs för att: "-Jag tyckte det lät intressant"
Därför ställer jag nu frågan om hur ni INTERAKT-läsare tänker göra:

Kommer ni att delta vid Usability Week 2005?

Om NI kommer, så vill inte jag missa festen!


Staffan svarade 03/03/2005 klockan 08:20
Jag var på Usability Week(Köpenhamn) och User Experience 2004(Amsterdam).

På dessa båda konferenser kom jag endast i kontakt med människor som på något sätt arbetade med interaktionsdesign och användbarhet.

Jag kommer absolut att gå på Usability Week i Stockholm.

Jag kan dessutom varmt rekommendera Bruce Tognazzini's kurs om interaktionsdesign. Han är verkligen duktig och inspirerenade.


Lisa svarade 03/03/2005 klockan 09:36
Jag var på de första tre dagarna av Usability Week i Köpenhamn förra året. Jag tyckte att det var bra! Även om mycket av informationen som lärdes ut av skåpmat fick den en ny dimension i och med alla praktiska och konkreta tips och övningar. Dessutom träffade jag många bra branschkollegor.

Jag planerar att gå på Tognazzinis interaktionsdesignseminarium i Stockholm.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +