Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Re design
Av: Kristina | 25/02/2005 klockan 15:24

Hej jag undrar om det är någon som har bra metoder för Redesign?


Marcus Folkesson svarade 25/02/2005 klockan 17:55
Hej,

Redesign av...?


Kristina svarade 27/02/2005 klockan 18:22
Hej Marcus!Vi ska göra en redesign av en mjukvara och lägga till förbättringar på den.


Daniel svarade 27/02/2005 klockan 21:50
Det finns en uppsjö av metoder, och val av lämplig sådan beror på vilken typ av mjukvara det rör sig om, i vilken fas ni är i arbetet, vilka resurser ni är beredda att lägga ner, etc.

Det borde finnas en del att hämta under "Resurser" här på Interakt.

Och vidare:

http://www.usability.serco.com/trump/methods

http://www.hostserver150.com/usabilit/home.htm

Lycka till!


Björn Bergqvist svarade 01/03/2005 klockan 17:35
Eftersom design i sig är en iterativ process så resulterar det i att det mesta "redesign" om man kanske undantar de första skissen möjligtvis.

Förändringar av vision och krav måste stämmas av mot ändamålsenligheten i det man producerar och något som egentligen ska hanteras under hela projektet.

Tricket är väl snarare inte så mycket att jobba med metoder med redesign utan snarare skaffa sig förmågan att kunna "frysa" kraven i varje iteration.

I vattenfallsmetoder är detta tydligt vad man "fryser" i varje moment, men även vid "prototyping" måste kraven till slut "frysas" för att mäta resultaten mot kundens förväntning.

Bra kravhantering och ändringshantering är viktigt för att man skall kunna göra en bra design.


Björn Bergqvist svarade 01/03/2005 klockan 17:47
Skall man hålla det kort så kan man fokusera på:
1)Vilka (målgrupper, personas) skall använda sig av de du skall redesigna.
2)Vad skall de kunna utföra/använda/"känna".

Är de två punkterna tydliga har du sedan bra förutsättningar att testa dina prototyper under projektets gång för att se om din nya design är bättre/sämre än den tidigare designen.

Kartläggningen av de två punkterna underlättar sedan vidare när man sen skall skriva användareinstruktioner. Glöm inte att uppdatera punkterna om uppdraget ändrar fokus under tiden.


Kristina svarade 02/03/2005 klockan 08:41
Tack så mycket för de goda råden :-)


Hanna svarade 02/03/2005 klockan 16:29
Hej!
Förutom nämnda tips i tidigare inlägg tycker jag att det är viktigt att fråga sig:
1. Är den konceptuella designen strukturerad på ett logiskt sätt? Gå t.ex. igenom "work flow", informationsarkitektur o dyl för att vara säker på att grunden är den rätta utifrån användarnas mål.
2. Förmedlas den konceptuella designen genom användargränssnittet? Om inte - se över detaljerad GUIdesign och interaktionstekniker.
Lycka till!


Björn Lindström svarade 03/03/2005 klockan 11:02
Och så bör man använda metoder vars reliabilitet och validitet är tillräkligt bra för att man skall kunna mäta om en förbättring/försämring är "sann" och inte bara uppkommit av slumpen. Så man inte fixar inte existerande fel. Eller tror sig åstadkommit en förbättring som i själva verket är samma som tidigare.


Björn Bergqvist svarade 03/03/2005 klockan 11:35
Björn L: Vem sa att jobba med design och användbarhet var enkelt? ;)

Även om jag håller med dig, så är arbetet med prototyper och ett mindre noggrant test bättre än inget alls. Du skriver "tillräckligt bra" och det skriver jag under på.

Man får dock ta det försiktning när man planerar sina projekt för det otäcka är att 2005! så ser en del beställare/leverantörer ett alternativ till "omfattande tester" att inte göra användartester alls.

Skall man ge ett komplett svar på frågan om redesign skulle denna sidan bli lång =)

Jag jobbar med systemutveckling inom kommunal verksamhet där beställarkompetensen är låg eller obefintlig. Det är en stor pedagogisk utmaning för alla som jobbar med nån form av design. Min erfarenhet är många inte ser skilland mellan kunskapen och tjänsten. Att köpa design kräver en del.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +