Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Har du ett exempel från verkligheten som tydligt visar effekten av användbarhetsarbete?
Av: Anette  | 11/02/2005 klockan 19:20

Jag arbetar på en IT-avdelning och är i stort behov av ett BRA exempel från verkligenheten, som tydligt visar på effekterna vid strukturerat utförande av användbarhetsaktiviteter.

Kan du hjälpa oss?

Vi arbetar enligt RUP, som ska kompletteras med ett antal aktiviteter som "tar hand om" användarnas behov på kommande IT-stöd.
Vi har valt att kalla aktiviteterna: Identifiera användarnas behov, Ta fram konceptuell design och Skapa interaktionsdesign.

Det vore önskvärt med ett exempel som biter på ingengören med stort I.

Tack på förhand!


Joakim svarade 15/02/2005 klockan 07:27
Det har tagits fram en anpassning av RUP gentemot interaktionsdesign. Du kan nog få mer info. genom att maila Guide Redina (http://www.redina.se/) eller Uppsala Universitet (http://www.it.uu.se/research/hci). De har säkert tillämpat det hela och vill nog säkert också dela med sig.


Emeli svarade 15/02/2005 klockan 10:55
Intressant! Kanske kan interakt ta kontakt med Redina och lägga ut anpassningen under "nya resurser"? Så slipper vi alla kontakta Redina.



Anette  svarade 15/02/2005 klockan 21:33
Tack för era inlägg. Det jag är i behov av är bra exempel och resultat, som skapats av att arbeta utifrån användarcentrerad utveckling.

RUP anpassningen som vi har skapat är väl genomtänkt och gjort för att passa vår organisation. Vi har ett antal aktiviteter och rollen användbarhetsdesigner.



Anders svarade 16/02/2005 klockan 09:29
Det finns ju en artikel på deras hemsida som beskriver det hela.

Usability Design - en ny disciplin inom RUP
http://www.redina.se/RUPochACSD.htm


Anders svarade 24/02/2005 klockan 14:16
Ett tips till:

Return on Investment for Usable User-Interface Design: Examples and Statistics
http://www.amanda.com/resources/ROI/AMA_ROIWhitePaper_28Feb02.pdf

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +