 |
|
 |
| 27/1 kl 17:30 på Lindholmen: Designmönster - ett språk för att prata om design |
| Av: Lena | 24/01/2005 klockan 09:19 |
Nätverket Usability (Dataföreningen västra kretsen) i samarbete med STIMDI inbjuder till: Designmönster - ett språk för att prata om design
Staffan Björk, PLAY/Chalmers berättar om sin nyutkomna bok "Design Patterns in Games" den 27 januari, kl 17:30, i Röda konferensrummet (vån 2) på Hörselgången 4 på Lindholmen.
Ett problem med design är att det ofta är svårt att kommunicera och motivera val och beslut. Detta är speciellt svårt när det gäller områden med otydliga målbilder och där funktionella kravspecifikationer inte är applicerbara.
Designmönster är en metod att försöka låta utvecklaren vara mer specifik i sin kommunikation. Från att ha varit ett stöd för problemlösande inom arkitektur och programmering har Jussi Holopainen och Staffan Björk undersökt hur metoden kan användas inom speldesign, ett område där krav på designen sällan kan uttryckas som problem som behöver lösas.
Den 27 januari kommer Staffan Björk ge en presentation om hur arbetet med att förändra designmönstermetoden så att den fungerar för områden med otydliga kravspecifikationer. Som bas i föreläsningen kommer den nyligen utgivna boken "Design Patterns in Games" användas, men föreläsningen kommer även ta upp hur designmönster kan användas inom människa-datorinteraktion och interaktionsdesign.
Alltså: Vad: Designmönster - ett språk för att prata om design Var: Röda konferensrummet(vån 2) på Hörselgången 4 på Lindholmen När: 27:e januari kl 17:30
Glöm inte att anmäla er under På gång på www.dfs.se (http://www.dfs.se/kretsar/vastra/pagang/?locale=59)
Väl mött!
|
Sture svarade 26/01/2005 klockan 12:38 |
| Det vore intressant att få veta var Lindholmen ligger... |
svarade 26/01/2005 klockan 14:46 |
| Tyckte jag också. Göteborg! |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |