Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Två interaktionsdesigners sökes!
Av: Ernst Nathorst-Böös | 23/08/2004 klockan 08:34

Propellerhead software har just nu följande adress på vår websida (www.propellerheads.se).

Software Interaction Designers

Do you want to create music software products that change the world? Are you an experienced software interaction designer with a deep interest in products such as ours? Are you even the kind of person who has seriously thought about contacting the world's VCR manufacturers to teach them a lesson about usability? Then you’re just the person we're looking for.

Detta är första gången vi söker interaktionsdesigners. Vi har fått förvånansvårt få svar, hittills. Även om du inte söker är vi därför intresserade av om vi halkat snett när det gäller utformningen av annonsen eller arbetsbeskrivningen. Eller är det det här med ett test kopplat till ansökningsförfarandet som spökar?

Hör av er!


Ernst Nathorst-Böös
vd - Propellerhead Software


Kristoffer svarade 24/08/2004 klockan 19:32
Ett test kopplat till ansökningsförfarandet är väl inte alls fel, och ett test online ligger väl i tiden, varför inte? För mig känns det snarare som om att problemet ligger hos det aktuella testets utförande, som snarast påminner om ett högskoleprov för ngn som en dag vill bli en bland alla duktiga gränssnittsprogrammerare.

Testet verkar inte särdeles representativt för de egenskaper som söks i annonsen, men kanske är det andra aspekter hos sökanden ni försöker fånga där? De första frågorna handlar om att utvärdera en design och förbättra den, en vanlig uppgift för en interaktionsdesigner. Men (interaktions-)designerns huvudsakliga kall handlar IMHO om att skapa nya ting, med era egna ord "turn the company’s product visions into reality". Uppgifterna om tankenötter kanske vill testa sökandens grundkunskap om kognitiva processer, huruvida man kan tänka utanför lådan eller förmågan att föra metaresonemang eller komma på kreativa svar (hoppas jag inte avslöjar facit nu ;). Sist men inte minst, varför begränsa sig till att läsa böcker och papers om bara interaktionsdesign? Nåväl, skulle jag testa en interaktionsdesigners förmåga skulle jag välja helt andra problem, och kanske gör ni det i det uppföljande testet offline. Men ärligt talat ger onlinetestet inte mersmak och känns lite B. Vore intressant att höra radikalt motsatta åsikter.

Jobbannonsen i övrigt är det inget fel på, det låter spännande nog och hade jag behövt ett jobb och bott i Stockholm så hade jag säkert sökt det. Inalles är ert initiativ att anställa interaktionsdesigners mycket bra, jag hoppas ni får bra kandidater som kommer att bidra till ert företags framgång!


Joakim svarade 25/08/2004 klockan 07:36
Det var ett intressant ansökningsförfarande. Testets relevans och utformning kan nog dock diskuteras ...men utan insikt om resp. frågas syfte kan man bara spekulera.

Det finns mängder av liknande, ofta mer omfattande, test. Angreppssättet är omdiskuterat och generellt sett så anses de vara ganska meningslösa. De sållar mer bort de som är i tidsbrist än tar fram de som är lämpliga. Kan kanske ge bevis på koncentrationsförmåga, läsförståelse, deduktion, hantering av komplexa uppgifter, etc.

Jag ansökte själv igår och skulle idag gärna se ett tillägg till testet. Att iterera en lösning är ju centralt i ett användarcentrerat angreppssätt, men att iterera den lösning man gav igår är inte möjligt i detta fall. Jag insåg alltså, som normalt, att den lösning och de svar jag angav igår skulle kunna vara bättre/mera rätt. Så om nå´n från Propellerhead läser detta så lägg märke till att Joakim kan bättre, bara han får iterera som sig bör. :-)


joakim2 svarade 25/08/2004 klockan 11:12
Jag har också sökt och jag torde vara bäst. Så om nån från Propellerhead läser detta bör de anställa mig.


Johan van Ketwich svarade 25/08/2004 klockan 14:12
Mycket intressant. Jag anar ett dolt paradigmskifte i detta. I kreativa branscher är det ju vanligt med portfolios, arbetsprover och tester medan väldigt få företag med teknikfokus går längre än att läsa CV's och kanske gör ett personlighetstest.
Kanske kanske förebådar Propellerheads ansökningsförfarande en övergång till att UX/ID människor lika väl kan 'sorteras in' i en sådan fålla.

Eller, vilket är ännu mer intressant, kan man tolka detta som en strävan att se individens förmåga snarare än bara utbildning och meriter.

Vad gäller själva testet så kändes det mer som ett test för kognitionsvetare än designers. Eller nåt de lånat från ett Mensa inträdestest.
Cooper hade tidigare ett liknande förfarande med ett par tester kopplat till sina jobbannonser, men det kändes mer relevant och tog höjd för att logiskt analysera ett problem samt ta fram en design OCH kunna kommunicera denna. Kolla på:
http://web.archive.org/web/20011005102648/www.cooper.com/careers/ca_interaction_design_test.htm

Slutsats: Lovvärt initiativ som jag vill se mer av, men kanske inte perfekt innehåll riktigt än.

-Johan


Ernst Nathorst-Böös svarade 25/08/2004 klockan 22:30
Nej, inte är det perfekt. Vi har nu i flera år rekryterat C++-utvecklare med samma metod, men det här är första gången vi provar med intrkatiosndesigners. Faktum är att det är första gången vi anställer interaktionsdeigners överhuvudtaget.
Testet ersätter vare sig mer öppna frågor eller verkliga intervjuer. Det är ett första steg i ett fempunktsprogram, med den enda avsikten att sålla bort dem som inte är i närheten av kvalificerade. Och Johans gissning om att vi är försiktiga med att göra våra bedömningar utefter formella meriter är helt korrekt. Den enkla anledningen till det är att många av oss själva är autodidakter. Jag är en av de som har designat flera av våra program, jag år också vd för företaget, och jag har bara gymnsieutbildning...
Vi kommer vara mycket försiktiga i urvalet av dem som går vidare till steg 2. Men om ni, som jag, skulle fått läsa en del av de ansökningar som kommer in så tror jag ni skulle förstå att det inte är helt poänglöst att göra på det här sättet :-).
Tack till dem som driver denna webbplats! Antalet ansökningar per dag bara ökar och jag tror att det är till stor del deras förtjänst.
Kom och sök!


Ernst


Karin svarade 26/08/2004 klockan 09:02
Min gissning är också att få svar har att göra med vart ni annonserar tjänsten. Jag har inte sett annonsen på tex CS Jobb, DN Jobb eller AMS. För att man ska kunna söka måste man alltså redan känna till att ert företag existerar och då och då besöka er webbplats, för att se annonsen?


Ernst Nathorst-Böös svarade 26/08/2004 klockan 09:47
Annonsen finns både på DN och Arbetsförmedlingen, konstigt att du inte hittar den? Vore fint om du kunde berätta vad som var kans. CS går upp idag, vi hoppade det först men inser nu att det var ett misstag.

Ernst


Anders Tenggren svarade 26/08/2004 klockan 12:25
Jag har hittat och svarat på annonsen(gjort testet). Tyckte att testet var bra och ett intressant sätt att gallra ut ansökningar på. Sen har jag lite svårt att ta webtest 100 % seriöst och ser det lite grann som ett spel till en början, vilket förstås är tramsigt. Bara att hoppas att jag inte gjorde bort mig fullständigt på testet.


Simon Thorsander svarade 27/08/2004 klockan 13:35
Angående utannonsering…
För att vara ärlig så upptäckte jag först annonsen efter mitt besök här på Interakt. Tilläggas bör - jag har tidigare inte varit aktiv som sökande av tjänster i Stockholmsregionen och jag har dessutom "tyvärr" bytt från DN till Sydsvenskan. Så...
...det finns fler tidningar än DN. Flera interaktionsdesigners utbildas och verkar i t.ex. skåne :)
Givetvis kan man som företag inte utannonsera tjänster i alla landets tidningar. Ert initiativ att publicera tjänsten här på Interakt var förnuftigt och hedervärt.

(Efter indikationer från min vän/kollega och tillika ansvarig för Interakt kommer förhoppningsvis snart en ny funktion, där företag kan annonsera ut tjänster, att vara implementerad här på Interakt – något jag ser jag fram emot!)

Gällande er annons och tillhörande test...
Annonsen kändes utförlig, detaljerad helt enkelt mycket bra och relevant.
När det kommer till testet kan jag tyvärr bara instämma med några av ovanstående skribenter; några av uppgifterna kändes något irrelevanta och intetsägande (men det viktiga är ju att ni får ut något av testen).
Liksom Joakim nämnde så finns risken att man svarar ”fel” på någon fråga, personligen skulle jag finna det olyckligt om man blir bortgallrad utifrån en fråga som Q3 – som enligt mig inte säger mycket om mina egenskaper som interaktionsdesigner.
Frågorna gällande interaktionsböcker och publikationer kändes något irrelevanta och skall väl (?) mest ses som ett sätt att gallra oseriösa aspiranter…?
Avslutningsvis, det dimper ner en ansökan från mig inom de närmsta dagarna. Tjänster, arbetsuppgifterna och företaget verkar mycket spännande!

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +