Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Personas vs yrken
Av: Johan van Ketwich | 28/06/2004 klockan 21:16

Hejsan,
Jag har en fundering kring skapandet av personas à la Cooper. I litteraturen nämns att man ska ta fram 'beteendevariabler' för att fånga liknande mål och därigenom skapa väl underbyggda personas. Så långt är allt väl.
Men som jag förstår det så rör detta användare som alla potentiellt har nytta av systemet. Det känns inte helt applicerbart för ett internt system med definierade yrkesroller. Jag funderar i banor att i ett sådant fall så överväger rolltillhörigheten framför vilka individuella mål en viss persona har.

Eller har jag missförstått? Vad är panelens uppfattning i frågan?


Anna Almberg svarade 30/06/2004 klockan 22:43
Att använda beteendemönster för att identifera sina personas är ett bra sätt att undvika att ens förutfattade meningar ligger till grund för designen, utan att den är baserad på fakta forskning med användare. Det är fortfarande ett sätt att gruppera användare med liknande mål, kunskaper och interaktionsmönster. Om du redan från yrkesroller/arbetsuppgifter kan fastställa grupper som interagerar med systemet utifrån liknande förutsättningar, så tycker jag inte att det är nödvändigt att använda beteendevariabler. Som Coopers Kim Goodwin skriver i Perfecting Your Personas, (http://www.cooper.com/newsletters/2001_07/perfecting_your_personas.htm) så är det oftast inte en direkt (1-till-1)koppling mellan personas och yrkesroller, men det händer.

Däremot är det givetvis alltid nödvändigt att testa sina hypoteser under användarintervjuer/observation. Jag har ofta upptäckt att inom vad som beskrivs som en yrkesgrupp döljer sig flera roller med olika kompetens, arbetsuppgifter och drivkrafter.


cla svarade 09/12/2004 klockan 01:05
> Men som jag förstår det så rör detta användare
> som alla potentiellt har nytta av systemet.

Det stämmer, men för att utnyttja Personas-begreppet fullt ut måste du även ta hänsyn till "negativa personas". Det vill säga roller som visst har nytta av systemet, men som systemet inte _ska_ vara designat för.
Med detta begrepp kan det vara lite lättare att se meningen i att skilja personer från yrkesroller, eftersom faktorer såsom erfarenhet, ålder, framåtanda eller engagemang gärna skiljer sig inom yrkesgrupperna.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +