Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Låt användarna designa systemet
Av: Simon Thorsander | 20/06/2004 klockan 11:53

Läste just en notis i fredagens nummer ur ComputerSweden:

Låt användarna designa systemen
"Datorsystem kan bli ett hinder i arbetet och minska effektiviteten om de är dåligt designade. Resultatet blir bättre om användare deltar i aktivt under hela systemutvecklingsprocessen. Det har Eva Olsson kommit fram till i en annan avhandling vid Uppsala universitet, som bygger på fältstudier inom sjukvård vid en statlig myndighet och inom transportväsendet. När man designar nya system är det viktigt att börja med att samla information om vad som är viktigt i arbetet. Här är det nödvändigt att användare medverkar och får möjlighet att både diskutera nuvarande arbetsrutiner och hur dessa kan förbättras i harmoni med ett framtida datorstöd, slår Eva Olsson fast."

Känns skönt att någon har uppfunnit hjulet en gång till ;)


Simon Thorsander svarade 20/06/2004 klockan 11:57
Det jag menar (kanske lite otydligt) är att vad Eva kommit framt till inte är något nytt...
...märkligt det finns en hel yrkeskategori som jobbar just med detta (där ibland Interaktionsdesignern).


Anders svarade 22/06/2004 klockan 10:22
Jag trodde att man var tvungen att skriva avhandlingar om något som det inte redan har skrivits 100-tals böcker om. Men vill man göra det enkelt för sig så... ;-)


Simon svarade 22/06/2004 klockan 14:47
Precis!


Simon svarade 22/06/2004 klockan 14:48
Det mest imponerande är att ComputerSweden publicerar det!


Patrik svarade 24/06/2004 klockan 12:23
Verkar som om computer sweden sammanfattat avhandlingen lite väl kort. Det nya i den verkar vara andra saker, mer applikationerna som är nya. Se länken för utförlig information om avhandlingen

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-4275


Niklas svarade 08/07/2004 klockan 14:37
Ja, ta och läs åtminstone abstract och dra inga slutsatser av vad som skrivs i CS!
Tror knappast att CS har läst igenom avhandlingen utan snarare att de skriver lite av det dom snabbt kan snappa upp.
Vi får väll glädjas över att ämnet syns i media över huvud taget.

Vidare sammanfattar avhandlingen mer än tio års forskning och det är knappast vad jag skulle vilja kalla "att göra det lätt för sig".


Anders svarade 09/07/2004 klockan 11:48
Helt rätt, självklart vore det mycket konstigt om artikeln speglade verkligheten. Tyvärr är väl källkritik något man borde praktisera oftare, vad man än läser/ser/hör i media...


Simon svarade 09/07/2004 klockan 16:22
Sant, borde tagit mig tiden att leta upp avhandlingen på nätet. All min "kritik" baserades på den artikel CS publicerade, och det är nog även där min kritik skall hållas.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +