Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Verktyg för kravhantering?
Av: Anders | 03/05/2004 klockan 10:57

Är det någon som har erfarenhet av några bra verktyg för kravhantering?

Hittade en lång lista på olika IT-stöd, men har ingen aning om vilka som egentligen är bra. Jag skulle vilja kunna koppla användarkrav mot affärskrav, kunna ha revisionshantering på enskilda krav, kunna bryta ner krav i lösningar osv.

Här är den långa listan med verktyg jag hittade:
http://www.volere.co.uk/tools.htm


Joakim svarade 03/05/2004 klockan 15:43
Jag har erfarenhet av RequisitePro, Focal Point, Lotus Notes, etc. Vad som är bra beror förstås på vad man ska utveckla men fr.a. på hur stort och komplext ens utvecklingsprojekt är, samt vilka som är inblandade.

Genrellt sett så är inget verktyg tillräckligt bra för att tillämpas genomgående i projektet, fr.a. om man har en utvecklingsprocess på sidan av med krav på dokument, verifiering/validering, arkiveringsrutiner, etc.

Har man ett litet projekt fungerar FMEA bra. Detta är inget verktyg utan snarare en teknik, också hierakisk men tvådimensionell (ofta beskrivs krav på ena sidan och design/lösning på den andra).

Samtliga verktyg medför också en hel del "micklande" innan de fungerar bra. Man måste lägga ner stor ansträngning på att etablera en fungerande struktur (jobbigt att ändra när väl på plats). Detta måste man i.o.f.s. göra ändå men med ett verktyg får ansattsen en mer teknisk prägel.

Om jag skulle rekommendera nå´t verktyg så måste det bli: MsOffice för kravinsamlingsdokumentation; Focal Point för verifierbara krav där tonvikt ligger på prioritering och skapande av beslutsunderlag; ReqPro för lågnivåkrav som ska klassifiseras, implementeras utifrån, samt verifieras (där också ändringsförfarandet är viktigt). I en sådan lösning får man dock ingen spårbarhet från bakgrunden ända ner till "It shall be possible to..."-kraven (som snarare har blivit design-beroende krav (ofta obra) då kravspec:ning och designaktiviteter ofta varvas med varandra (oundvikligt)).

Ja, man kan resonera kring detta i oändlighet. Det viktiga är förstås att man inte hamnar i en sitts där man måste lägga mycket tid på verktyget utan kan bibehålla fokus på krav kontra design/lösning. Måste jag välja ett så får det bli Focal Point.


Anders svarade 03/05/2004 klockan 16:54
Tack för kommentarerna Joakim! Jag får väl se om jag kan testa Focal Point.


Lennart Sandström svarade 14/06/2006 klockan 11:00
Ett för svenska marknaden nytt verktyg finns nu som utvecklats med fokus på verksamhetspersoner till skillnad från de flesta andra verktyg. Kan verkligen användas genom hela processen och underlättar samverkan mellan verksamhet och IT. Grafiskt och text blandat och synkroniserat. Automatisk generering av dokumentation i alla format samt av use cases. Integrerar med de ledande verktygen för utveckling och QA. http://www.steeltrace.com/

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +