Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Erfarenheter av virtuell kundtjänst ("fråga Hanna")?
Av: Karin | 01/12/2011 klockan 12:29

Hej alla!

Är det någon som har erfarenheter av "virtuella assistenter/kundtjänst" - t.ex. "Fråga Hanna" på Försäkringskasasan...? Funkar det, får man svar på sina frågor, gillar användare detta? Om nån känner till nån studie som gjorts på detta område vore jag tacksam för en länk eller liknande.

Tack!
/Karin


Jonas  svarade 01/12/2011 klockan 13:34
Jag har personligen inte jobbat med virtuella assistenter men jag har däremot läst vetenskapliga rapporter där man testat hur det påverkar upplevelsen av varumärket. Och det funkar förvånande bra. Trots att man använder sig av en animerad 3D-figur upplever folk en mer nöjda med sajten, får en mer positiv attityd mot produkten och en ökad köpintention. Mer detaljer kan läsas i rapporten "The Influence of Avatars on Online Consumer Shopping Behavior" http://bit.ly/w4B3gl


Karin Forsslund svarade 01/12/2011 klockan 14:14
Tack för ditt svar! Jag ska läsa
artikeln.

Jag har funderat just på det, hur man upplever denna "Hanna", "Anna" eller vad de nu kan heta. För själva sökningen fyller de ju ingen funktion, utan de är bara där för användarupplevelsen. Men skulle det inte kunna bli så att användaren formulerar sina frågor på ett annat sätt för att man blir "lurad" att tro att det är en människa man pratar med och inte en sökmotor?
Fler idéer? Tack! :)


Joakim Lööv svarade 02/12/2011 klockan 07:56
Jag fick tidigt lära mig att s.k. antropomorfism är något att undvika i MDI-sammanhang - att det sannolikt vore bättre att representera sök-funktionen med något annat än en människa. Artikeln länkad till nedan indikerar dock annat.

http://www.anthropomorphism.co.uk/

Mjukvarusystem som 'Hanna' uppvisar själv ovetandes också brittleness (Eng) - ställer du en fråga som ligger utanför systemts domän så kommer systemet att svara men ofta för en människa med goddag yxskaft. Detta kan komma som en överraskning om den man samtalar med förväntas vara mänsklig.


Karin svarade 07/12/2011 klockan 13:17
Intressanta kommentarer, tar med mig dem i arbetet kring detta. Tack! :-)
/Karin


Zayera Khan svarade 16/12/2011 klockan 15:22
det beror på i vilket sammanhang dessa agenter används. jag har pratat bla med företaget som tagit fram "hanna" osv. och det har ju ett värde & nytta - sedan är frågan vilka resurser ett företag/verksamhet försöker effektivisera och bespara på.
har du konkreta frågor så maila mig.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +