Erfarenheter av virtuell kundtjänst ("fråga Hanna")? |
Av: Karin | 01/12/2011 klockan 12:29 |
Hej alla!
Är det någon som har erfarenheter av "virtuella assistenter/kundtjänst" - t.ex. "Fråga Hanna" på Försäkringskasasan...? Funkar det, får man svar på sina frågor, gillar användare detta? Om nån känner till nån studie som gjorts på detta område vore jag tacksam för en länk eller liknande.
Tack! /Karin |
Jonas svarade 01/12/2011 klockan 13:34 |
Jag har personligen inte jobbat med virtuella assistenter men jag har däremot läst vetenskapliga rapporter där man testat hur det påverkar upplevelsen av varumärket. Och det funkar förvånande bra. Trots att man använder sig av en animerad 3D-figur upplever folk en mer nöjda med sajten, får en mer positiv attityd mot produkten och en ökad köpintention. Mer detaljer kan läsas i rapporten "The Influence of Avatars on Online Consumer Shopping Behavior" http://bit.ly/w4B3gl |
Karin Forsslund svarade 01/12/2011 klockan 14:14 |
Tack för ditt svar! Jag ska läsa artikeln.
Jag har funderat just på det, hur man upplever denna "Hanna", "Anna" eller vad de nu kan heta. För själva sökningen fyller de ju ingen funktion, utan de är bara där för användarupplevelsen. Men skulle det inte kunna bli så att användaren formulerar sina frågor på ett annat sätt för att man blir "lurad" att tro att det är en människa man pratar med och inte en sökmotor? Fler idéer? Tack! :) |
Joakim Lööv svarade 02/12/2011 klockan 07:56 |
Jag fick tidigt lära mig att s.k. antropomorfism är något att undvika i MDI-sammanhang - att det sannolikt vore bättre att representera sök-funktionen med något annat än en människa. Artikeln länkad till nedan indikerar dock annat.
http://www.anthropomorphism.co.uk/
Mjukvarusystem som 'Hanna' uppvisar själv ovetandes också brittleness (Eng) - ställer du en fråga som ligger utanför systemts domän så kommer systemet att svara men ofta för en människa med goddag yxskaft. Detta kan komma som en överraskning om den man samtalar med förväntas vara mänsklig. |
Karin svarade 07/12/2011 klockan 13:17 |
Intressanta kommentarer, tar med mig dem i arbetet kring detta. Tack! :-) /Karin |
Zayera Khan svarade 16/12/2011 klockan 15:22 |
det beror på i vilket sammanhang dessa agenter används. jag har pratat bla med företaget som tagit fram "hanna" osv. och det har ju ett värde & nytta - sedan är frågan vilka resurser ett företag/verksamhet försöker effektivisera och bespara på. har du konkreta frågor så maila mig. |