Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Ämne till vetenskaplig artikel inom interaktionsdesign
Av: Sandra | 19/10/2011 klockan 21:31

Under våren 2010 kommer jag att arbete med en artikel inom interaktionsdesign, dock så har jag inte kunnat fastställa något ämne, och skulle behöva lite idéer. Jag vilja gärna hitta något som kräver någon praktiskt del, då jag har kontakt med en digital byråer som är intresserade av att tillhandahålla kund case eller annan input till artikeln. Då jag jobbar med webbdesign i dagsläget, så skulle detta vara av intresse för mig personligen att min artikel har någon anknytning till det, men det är inget måste.

De idéer jag har haft så här långt är:
Hur man bör presentera design mönster för interaktionsdesign.
Hur ska nya media tjänster designas? (behöver avgränsas).
Hur utnyttjar vi bäst egenskaper hos nya tekniska innovationer? (behöver avgränsas).
Ett område jag blev tipsad om men som jag inte har hittat något lämpligt inom är interaktionen mellan människa och hund med hjälp av teknik.


Martin svarade 21/10/2011 klockan 09:13
Jag gillar det första alternativet, men skulle vilja addera "... så att de förstås av utvecklare". Skriv en sådan artikel och jag skulle läsa den!


Sven svarade 24/10/2011 klockan 13:42
Det är väl inte så att utvecklare inte förstår designmönster.

Det brukar väl snarare vara så att designmönster/skisser är framtagna utan hänsyn till den plattform man jobbar utifrån?

Inte konstigt att man inte förstår hur man ska koda då? När mappningen saknas?


Sandra svarade 30/10/2011 klockan 21:59
Tack för respons.

Hur tänker ni att designmönster för interaktionsdesign ska användas av utvecklare? det är väl hela poängen med en designer att utvecklaren inte skapar designen utan endast implementerar den. Skulle det vara till fördel av att designer behövs i mindre utsträckning eller för förståelse av design hos utvecklare?


Martin svarade 31/10/2011 klockan 07:46
Vad jag menade var att man ofta sätter ihop ett dokument med designprinciper och designmönster, så att gränssnittsutvecklare klarar sig själva med finliret. Som interaktionsdesigner kan man då arbeta mer strategiskt. Problemet är givetvis att hitta ett gemensamt språk i detta dokument.

Som designer vill man att utvecklaren ska förstå och kunna arbeta självstående, och som utvecklare vill man att designern ska ha tagit hänsyn till de tekniska kraven och begränsningarna, som Sven sa.

Hur får man till en sådan kommunikation när man samtidigt använder sig av designmönster? Det är min fråga. :)


Sandra  svarade 31/10/2011 klockan 20:33
nu förstår jag, ja, det är ju onekligen en intressant fråga. Jag tänkte inte på det så då jag kan båda delarna (utveckling och design) så jag har aldrig upplevt det problemet, men vet att det finns. Ska fila vidare på den och försöka sälja in den till min lärare :)

Fler förslag är självklart välkomna, ska inte skriva denna förrän efter nyår, men vill börja komma igång så tidigt som möjligt med tankeverksamheten.


Sandra svarade 01/11/2011 klockan 17:48
Efter en dag fylld med artikel läsande verkar det ju dock som att syftet med design mönsterna är att kunna kommunicera med ett gemensamt språk med utvecklare. Jag verkar inte heller hitta något som skulle säga att det inte fungerar. Men jag har själv upplevt problemet att designers och utvecklare ibland har problem att kommunicera, men har oandra sidan aldrig sett det i samband med design mönster.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +