Ämne till vetenskaplig artikel inom interaktionsdesign |
Av: Sandra | 19/10/2011 klockan 21:31 |
Under våren 2010 kommer jag att arbete med en artikel inom interaktionsdesign, dock så har jag inte kunnat fastställa något ämne, och skulle behöva lite idéer. Jag vilja gärna hitta något som kräver någon praktiskt del, då jag har kontakt med en digital byråer som är intresserade av att tillhandahålla kund case eller annan input till artikeln. Då jag jobbar med webbdesign i dagsläget, så skulle detta vara av intresse för mig personligen att min artikel har någon anknytning till det, men det är inget måste.
De idéer jag har haft så här långt är: Hur man bör presentera design mönster för interaktionsdesign. Hur ska nya media tjänster designas? (behöver avgränsas). Hur utnyttjar vi bäst egenskaper hos nya tekniska innovationer? (behöver avgränsas). Ett område jag blev tipsad om men som jag inte har hittat något lämpligt inom är interaktionen mellan människa och hund med hjälp av teknik. |
Martin svarade 21/10/2011 klockan 09:13 |
Jag gillar det första alternativet, men skulle vilja addera "... så att de förstås av utvecklare". Skriv en sådan artikel och jag skulle läsa den! |
Sven svarade 24/10/2011 klockan 13:42 |
Det är väl inte så att utvecklare inte förstår designmönster.
Det brukar väl snarare vara så att designmönster/skisser är framtagna utan hänsyn till den plattform man jobbar utifrån?
Inte konstigt att man inte förstår hur man ska koda då? När mappningen saknas? |
Sandra svarade 30/10/2011 klockan 21:59 |
Tack för respons.
Hur tänker ni att designmönster för interaktionsdesign ska användas av utvecklare? det är väl hela poängen med en designer att utvecklaren inte skapar designen utan endast implementerar den. Skulle det vara till fördel av att designer behövs i mindre utsträckning eller för förståelse av design hos utvecklare? |
Martin svarade 31/10/2011 klockan 07:46 |
Vad jag menade var att man ofta sätter ihop ett dokument med designprinciper och designmönster, så att gränssnittsutvecklare klarar sig själva med finliret. Som interaktionsdesigner kan man då arbeta mer strategiskt. Problemet är givetvis att hitta ett gemensamt språk i detta dokument.
Som designer vill man att utvecklaren ska förstå och kunna arbeta självstående, och som utvecklare vill man att designern ska ha tagit hänsyn till de tekniska kraven och begränsningarna, som Sven sa.
Hur får man till en sådan kommunikation när man samtidigt använder sig av designmönster? Det är min fråga. :) |
Sandra svarade 31/10/2011 klockan 20:33 |
nu förstår jag, ja, det är ju onekligen en intressant fråga. Jag tänkte inte på det så då jag kan båda delarna (utveckling och design) så jag har aldrig upplevt det problemet, men vet att det finns. Ska fila vidare på den och försöka sälja in den till min lärare :)
Fler förslag är självklart välkomna, ska inte skriva denna förrän efter nyår, men vill börja komma igång så tidigt som möjligt med tankeverksamheten. |
Sandra svarade 01/11/2011 klockan 17:48 |
Efter en dag fylld med artikel läsande verkar det ju dock som att syftet med design mönsterna är att kunna kommunicera med ett gemensamt språk med utvecklare. Jag verkar inte heller hitta något som skulle säga att det inte fungerar. Men jag har själv upplevt problemet att designers och utvecklare ibland har problem att kommunicera, men har oandra sidan aldrig sett det i samband med design mönster. |