Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Snabba UX insatser?
Av: Angelo Russo | 27/04/2011 klockan 22:18

Hejsan,

Jag är ensam i en nyligen tillsatt roll som ux-are på ett större företag. Jag är alltså den första av mitt slag i företagets historia och utmaning nu är att kunna motivera min roll för kollegor, chefer kunder etc. Att implementera den i en agil arbetsprocess (scrum) och sköta det dagliga arbetet.

BIG BANG FOR THE BUCK
MIn fråga är nu är hur på bästa och snabbast sätt kan jag jag göra användbarhetsinsatser i ett projekt? Vilka insatser bör prioriteras. Mycket är kopplat till långa förstudier som jag inte riktigt än kan motivera för ansvariga. Finns det snabba ux insatser? Hur mycket ux-arbete kan man göra endast i kontakt med kund?

Jag är tacksam för all feedback och hoppas att alla njuter av det fina vädret lika mycket som jag gör :)


Johan svarade 27/04/2011 klockan 22:31
Leah Buleys "An UX team of one" är värt att kolla på:
http://www.ugleah.com/ux-team-of-one/


Janne svarade 28/04/2011 klockan 09:37
Johans tips är bra. Dock är ljudet olidligt dåligt på ugleah.com.
Här finns en Slideshare version med bättre ljud.
http://www.slideshare.net/ugleah/how-to-be-a-ux-team-of-one?type=presentation


Angelo Russo svarade 28/04/2011 klockan 15:41
Hej,

Tack för alla snabba svar :)

Video var väldigt bra med fokus på designfasen, men det var just det.

Själv är jag nog mer intresserad av att veta om det finns ux-metoder som är mindre tidskrävande och enkla och snabba att genomföra, vilka som ger mest för pengarna, vart dom lämpar sig bäst i början, mitten eller slutet av ett projekt. Eller om det finns metodiker som går att banta ner men som fortfarande ger ett värde som kan utföras tillsammans med kund eller på ett mer självständigt plan.

På tappeten just nu är en bantad effekt-kartläggning, mindre "dirty" personas, enkät i förstudiesyfte och som uppföljningar, och användningstester,

ref material till samtliga vore uppskattat:)

btw: den där rensa knappen på formuläret är helt onödig och fel placerad ;)

MVH,
Angelo Russo


Anders svarade 28/04/2011 klockan 16:36
En metod att kika på är kanske Ad hoc personas:
http://www.inuse.se/aktuellt/ad-hoc-personor-snabbt-och-mindre-kostsamt/


Angelo Russo svarade 29/04/2011 klockan 16:14
kallas den var ju jätte bra.. synd att att det kostade pengar :(

tusen tack!


Dan Kindeborg svarade 03/05/2011 klockan 14:11
Det går utmärkt att jobba användarcentrerat utan långa förstudier. Idén med agilt arbete är ju att tjänsten ska växa fram kontinuerligt.

Effektkartan kan växa fram under projektets gång, börja med effektmålen och en hypotes för vilka målgrupperna är. Det finns ofta en eller ett par uppenbara målgrupper och användningsmål, börja med att designa för dem, låt utvecklarna implementera och bygg på med nya mål och åtgärder när du lär dig mer om målgrupperna genom användningstester, intervjuer, observationer, enkäter osv

Användningstester kan göras snabbt och enkelt, Krug beskriver hur du gör billiga tester här: http://www.sensible.com/secondedition/index.html

Några artiklar om agilt användbarhetsarbete:
http://www.uxmatters.com/mt/archives/2006/12/clash-of-the-titans-agile-and-ucd.php
http://boxesandarrows.com/view/bringing-user
http://www.disambiguity.com/dconstruct-questions-on-agile-ucd/
http://kaeru.se/entry_8.php

Lycka till!

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +