Snabba UX insatser? |
Av: Angelo Russo | 27/04/2011 klockan 22:18 |
Hejsan,
Jag är ensam i en nyligen tillsatt roll som ux-are på ett större företag. Jag är alltså den första av mitt slag i företagets historia och utmaning nu är att kunna motivera min roll för kollegor, chefer kunder etc. Att implementera den i en agil arbetsprocess (scrum) och sköta det dagliga arbetet.
BIG BANG FOR THE BUCK MIn fråga är nu är hur på bästa och snabbast sätt kan jag jag göra användbarhetsinsatser i ett projekt? Vilka insatser bör prioriteras. Mycket är kopplat till långa förstudier som jag inte riktigt än kan motivera för ansvariga. Finns det snabba ux insatser? Hur mycket ux-arbete kan man göra endast i kontakt med kund?
Jag är tacksam för all feedback och hoppas att alla njuter av det fina vädret lika mycket som jag gör :)
|
Johan svarade 27/04/2011 klockan 22:31 |
Leah Buleys "An UX team of one" är värt att kolla på: http://www.ugleah.com/ux-team-of-one/ |
Janne svarade 28/04/2011 klockan 09:37 |
Johans tips är bra. Dock är ljudet olidligt dåligt på ugleah.com. Här finns en Slideshare version med bättre ljud. http://www.slideshare.net/ugleah/how-to-be-a-ux-team-of-one?type=presentation
|
Angelo Russo svarade 28/04/2011 klockan 15:41 |
Hej,
Tack för alla snabba svar :)
Video var väldigt bra med fokus på designfasen, men det var just det.
Själv är jag nog mer intresserad av att veta om det finns ux-metoder som är mindre tidskrävande och enkla och snabba att genomföra, vilka som ger mest för pengarna, vart dom lämpar sig bäst i början, mitten eller slutet av ett projekt. Eller om det finns metodiker som går att banta ner men som fortfarande ger ett värde som kan utföras tillsammans med kund eller på ett mer självständigt plan.
På tappeten just nu är en bantad effekt-kartläggning, mindre "dirty" personas, enkät i förstudiesyfte och som uppföljningar, och användningstester,
ref material till samtliga vore uppskattat:)
btw: den där rensa knappen på formuläret är helt onödig och fel placerad ;)
MVH, Angelo Russo |
Anders svarade 28/04/2011 klockan 16:36 |
En metod att kika på är kanske Ad hoc personas: http://www.inuse.se/aktuellt/ad-hoc-personor-snabbt-och-mindre-kostsamt/ |
Angelo Russo svarade 29/04/2011 klockan 16:14 |
kallas den var ju jätte bra.. synd att att det kostade pengar :(
tusen tack!
|
Dan Kindeborg svarade 03/05/2011 klockan 14:11 |
Det går utmärkt att jobba användarcentrerat utan långa förstudier. Idén med agilt arbete är ju att tjänsten ska växa fram kontinuerligt.
Effektkartan kan växa fram under projektets gång, börja med effektmålen och en hypotes för vilka målgrupperna är. Det finns ofta en eller ett par uppenbara målgrupper och användningsmål, börja med att designa för dem, låt utvecklarna implementera och bygg på med nya mål och åtgärder när du lär dig mer om målgrupperna genom användningstester, intervjuer, observationer, enkäter osv
Användningstester kan göras snabbt och enkelt, Krug beskriver hur du gör billiga tester här: http://www.sensible.com/secondedition/index.html
Några artiklar om agilt användbarhetsarbete: http://www.uxmatters.com/mt/archives/2006/12/clash-of-the-titans-agile-and-ucd.php http://boxesandarrows.com/view/bringing-user http://www.disambiguity.com/dconstruct-questions-on-agile-ucd/ http://kaeru.se/entry_8.php
Lycka till! |