Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
användbarhet
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
användbarhet, informationsarkitektur, interaktionsdesign
2021-06-11
Jake Knapps popular talk at FBTB21
Two years ago this crazily humble and down-to-earth person, as well as the inventor of the Design sprint, was one of our most appreciated speakers at FBTB. So we did the only sane thing – we asked him to come back. And Jake accepted! But this year, however, Jake promised not...

www.inuse.se/read/jake-knapps-popular-talk-fbtb21/


2021-06-09
Välkommen, UX-designer Jane Bertheim!
Det är inte lätt att byta arbetsplats mitt under en pandemi, något som vår nya kollega Jane Bertheim – UX-designer i Stockholm – bestämde sig för att göra. Men med både sociala och tekniska styrkor har det inte tagit lång tid för Jane att bli en självklar del av teamet. Hu...

www.inuse.se/read/valkommen-jane-bertheim/



2021-06-08
Från bryta-ihop-rum till Amazons pajamajor
”Bryta-ihop-rummen” för personalen på de svenska passexpeditionerna när det digitala systemet skapade kaos var ett av de mest talande exemplen på hur bisarrt vi hanterat digital arbetsmiljö. Det var med redan i första utgåvan av Jävla skitsystem. Amazons enorma lag...

javlaskitsystem.se/2021/06/fran-bryta-ihop-rum-till-amazons-pajamaj...


2021-06-08
The design process behind inUseAward.se
The nomination period for inUse Award 2021 is open! And we got a brand new visual concept for the website. We invited Billy Morén, inUse Awards visual designer, for a chat about the new visual expression and the trends of UI design 2021 and forward. Can you describe your own...

www.inuse.se/read/design-process-behind-inuseawardse/


2021-06-04
Paying better attention to the problem by Indi Young
Want to see Indi Young’s talk "Paying better attention to the problem"? Then this is your lucky day. This is her speaker session from the From Business to Buttons conference 2021. Indi Young talks about how there is no such thing as an average user, and theref...

www.inuse.se/read/paying-better-attention-to-the-problem-by-indi-yo...


2021-06-01
120k downloads ??: Designing a transparent & clear payment app
One year ago we were playing with the idea of developing a completely new app that would change the way AfterPay works. And even more unbelievable is that only 6 months have passed since we started working on designing the app. These past months have been big for us at InUse...

www.inuse.se/read/120k-downloads-designing-a-transparent-clear-paym...


2021-05-28
Mike Montiero 2021: My People were in Shipping
Mike has never been shy from speaking his mind and his FBTB talk 2021 is no different. He wants you to feel uncomfortable... well... some of us at least. Let’s call them the white elephants (sorry elephants). From the times of the slave trade to today, Mike reflec...

www.inuse.se/read/mike-montiero-2021-my-people-were-shipping/


2021-05-26
Webinar: Mätbar Design
Många investerar idag i design – kanske är din organisation en av dem som förstått vikten av god design? Men hur ser vi till att arbetet designers gör skapar nyttan som vi tänkt? Vi på inUse tror att all design går att mäta. Det är bara så vi s&au...

www.inuse.se/read/webinar-matbar-design/


2021-05-24
How to structure and make sense of UX research data
Imagine this scenario: It is your first day at work as a daycare professional. One of your responsibilities as a provider is to not just make sure the babies will survive under your protection but also meet their basic needs and even flourish to their best baby-selves. Now ima...

www.inuse.se/read/how-to-structure-and-make-sense-of-ux-research-da...


2021-05-20
Navigatorn uppdaterad med Pocathon Big event
Gillar du iden på Effektstyrd upphandling mha Agila kontrakt men har svårt att klura ut hur man får det att hända? För att förenkla hur du väljer till upphandlingsstrategi har vi byggt Navigatorn. Idag lägger vi till ytterligare ett effektmål och en teknik. Effektmålet “...

https://agilakontrakt.se/navigatorn-uppdaterad-med-pocathon-big-event/


2021-05-19
How to get a job at inUse – What, there’s homework?
As part of our recruitment process at inUse, we give applicants a design task to carry out at home and in their own time. Afterwards, they present their analysis and solution to us. I used to feel uncomfortable giving people homework to do. It’s a big ask. I know that you have...

www.inuse.se/read/how-to-get-a-job-at-inuse-what-theres-homework/...


2021-05-16
How to get a job at inUse – What, there’s homework?
As part of our recruitment process at inUse, we give applicants a design task to carry out at home and in their own time. Afterwards, they present their analysis and solution to us. I used to feel uncomfortable giving people homework to do. It’s a big ask. I know that you have...

www.inuse.se/read/how-to-get-a-job-at-inuse-what-theres-homework/...


2021-05-13
Den ultimata Guiden till Service Design
Tjänstedesign – eller Service Design – är en samling metoder som går ut på att ta ett helhetsgrepp om en användares beröringspunkter och interaktioner med en organisations tjänster och varumärke.För dig som är nyfiken på tjänstedesign finns det väldigt mycket material i form a...

www.inuse.se/read/inuse-guide-till-tjanstedesign-service-design/...


2021-05-10
4 saker som kan gå fel i ditt experimentprogram
I våra två senaste bloggposter har vi undersökt vikten av att arbeta experimentbaserat för att fånga förändringskraften under och efter pandemin. Men även om vi är supertaggade och sätter igång med högsta fart kan det fortfarande gå fel. Och det vill vi ju inte. Så läs vidar...

https://conversionista.com/blogg/4-saker-som-kan-ga-fel-i-ditt-expe...


2021-05-08
Vi krånglar hellre till än förenklar
Jag får ofta frågan i intervjuer: ”Men vad beror det på att det fortfarande skapas så många dåliga system?” Det är ganska frustrerande att förväntas ge ett svar i ett par meningar, eftersom det finns flera, rätt skilda orsaker. Men här är i alla fall en (del)förkla...

javlaskitsystem.se/2021/05/vi-kranglar-hellre-till-an-forenklar/...


Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +