Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Hur ser framtiden ut för användbarhetsexperter/interaktionsdesigners?
Av: Max | 13/06/2007 klockan 13:33

Jag har lyckligtvis haft turen att få jobb relativt snabbt efter studierna, genom en kontakt var det lättare (så klart). Jag har dock fattat det som att användbarhet är en relativt smal gren inom IT-branschen och att jobben inte direkt växer på träd liksom för rena systemutvecklare, integratörer osv. Hur tror ni att framtidens arbetsmarknad ser ut för oss med användbarhetsinriktning? Hur uppfattar ni dagens arbetsmarknad? Har ni haft svårt att få jobb?


Mats Berglind svarade 13/06/2007 klockan 19:26
Jag måste säga att jag ser ljust på framtiden för interaktionsdesigners. Tror att det kommer bli mer och mer fokus på kravdelen i IT-projekt (där interaktionsdesignern ska sitta) p.g.a. outsorcing, near-shoring och liknande. Därför att det är svårt att outsourca kravställning och interaktionsdesign, så tror jag att de flesta IT-företag måste börja knyta till sig mer och mer sådana resurser. Jag ser ex. sådana tendenser på företaget där jag jobbar :-)

Som vanligt kommer de flesta företag reagera försent, det är nog därför det fortfarande är lite trögt på marknaden - men tro mig, det kommer vända...


Simon Winter svarade 16/06/2007 klockan 18:41
I England förväntas i alla fall en bra utveckling, med en ökning på 20 % under 2007!

http://www.experientia.com/blog/uk-usability-market-to-grow-20-in-2007-new-report/


Andreas svarade 18/06/2007 klockan 10:20
Kunskaper inom användbarhet behövs och det kommer säkert bli mer tydligt framöver för de som håller i pengarna.

Problemet för användbarhetsarkitekter är nog fortsatt att det är en specialistkunskap som inte direkt behövs till nån mängdgöra, utan snarare initiellt och i punktinsatser. Så därför tror jag det är enklast för många företag att köpa in tjänsten när det behövs, och det innebär ju att alla användbarhetsspecialister får hoppas på anställning hos usabilitykonsulter.

Ett bra sätt att komma runt det, som yrkesutövare alltså, tror jag är att rikta in sig på något annat också. T ex bli programmerare med gedigen användbarhetsbakgrund, eller designer, eller projektledning osv.


Max svarade 18/06/2007 klockan 11:11
@ Andreas: jag kan delvis hålla med dig. Tror att användbarhet i dagsläget betraktas som en specialkompetens vilken köps in tillfälligt, och därav blir det lättare att arbeta som konsult. I mitt särskilda fall jobbar jag på ett företag där man utvecklar mycket internt, för olika säljbolag osv, vilket betyder att användbarhetsrollen är ett återkommande behov. Dessutom gör jag även designjobbet med själva gränssnitten, dvs. både som användbarhetsexpert och interaktionsdesigner. Att jobba som t.ex. programmerare med användbarhetsbakgrund *kan* vara en lösning att lättare få jobb, men å andra sidan är det ju två helt olika aspekter att fokusera på. En duktig programmerare är sällan en duktig användbarhetsexpert eftersom bakgrunden förmodligen ser helt annorlunda ut. Vi som jobbar med användbarhet har ofta en mer psykologisk/beteendevetenskaplig bakgrund och har lärt oss att fokusera på rent mänskliga aspekter + viss IT. Vi har inte det genuint tekniska fokuset, vilket i sin tur gör det svårare att arbeta med rent tekniska lösningar. Men detta är så klart en generalisering. Problemet är självklart att användbarhet inte nödvändigtvis ses utifrån ledningens perspektiv som en självklar vinstfaktor, även om fallet så klart är motsatt. Därmed tror jag personligen att det tar tid, helt enkelt, innan vår yrkesroll är riktigt etablerad och accepterad på arbetsmarknaden. I dagsläget handlar det därför om att "ta plats" i projekt och ständigt kunna motivera och argumentera för det man gör. Vad jag däremot oroar mig för är en motsatt vändning på arbetsmarknaden så att IT generellt blir en tuff bransch att jobba i, för då vet vi alla att användbarhet kommer att prioriteras ganska långt ner på listan. Därför blir det förmodligen extra sant att man bör utveckla sin roll inom design/programmering/kravhantering/projektledning eller vad man nu kan tänka sig vara intresserad av :)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +