Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Hjälp med att boka användartest
Av: Mats Berglind | 08/02/2007 klockan 09:26

Kan någon rekommendera någon/några firmor som man kan leja för att boka in användare till användartest?


Johan svarade 09/02/2007 klockan 09:58
det finns en nystartad firma som inte ens hunnit få upp webben än, men som jag har goda erfarenheter av. maila anki.thoresson@acceptit.se och se om de kan hjälpa till.




eric svarade 09/02/2007 klockan 10:34
Rör det sig om folk som jobbar som användbarhetstestare?


Mats Berglind svarade 10/02/2007 klockan 09:41
Tack för svaret Johan!
Erik - Det spelar ingen roll, men det vi vill ha hjälp med är att boka annvändare inför ett annvändbarhetstest - inte att genomföra testet.


eric svarade 12/02/2007 klockan 10:04
ja, ok. jag täntek bara: omd et är "proffstestare" så finns ju risken att resultatet blir förvrängt.


Jon svarade 15/02/2007 klockan 15:46
Jag förstår inte varför folk insisterar att kalla det användartest ... vi testar väl Användningen inte Användaren ("Det finns inget rätt eller fel, det är systemet som är dåligt ... etc."). Så nu kan vi väl vara överrens om att kalla det för Användningstest framöver ... eller? ;)


anna svarade 15/02/2007 klockan 16:14
Precis, det har jag hävdat i flera år!


Mats Berglind svarade 15/02/2007 klockan 23:18
Helt otroligt...
Jag ber om hjälp för att hitta någon som kan hjälpa till att boka personer för ett användartest. Pow!!! 5 svar men endast 1 tips (tack Johan). Men det känns verkligen jätteskönt att i varje fall fått det här med användar-/användningstest uppklarat, något även jag legat sömnlös över många, många år...


Hanna svarade 16/02/2007 klockan 08:40
He he :)
Jag tror att vi interaktionsdesigners (eller vad ni kallar er :) är ganska duktiga på att försöka definiera och skilja på en massa termer. Detta gör det svårt för icke-införstådda att prata om ämnet. Jag har kommit på mig själv med att vara en riktig nörd v.g. olika begrepp inom usability/interaktions-/UE-/UI-design... Användarvänlig hör man tack och lov inte så ofta längre, fast vad spelar det egentligen för roll? Huvudsaken är ju att tekniken får ett mänskligare perspektiv!


Kristin svarade 16/02/2007 klockan 10:08
Håller helt med er Mats och Hanna. Man kan märka ord, men det är ju innebörden som är det viktiga.
Läste en uppdragsbeskrivning från en kund så sent som i måndags där de skriver att de vill ha ett "användarvänligt system". Kanske inte helt "korrekt" språkbruk enligt vår yrkeskår - men alla förstår ju vad de är ute efter.
Personligen, så använder jag ibland ordet "användarvänlig" när jag ska förklara för utomstående vad jag jobbar med. Jag märker att de lättare förstår vad jag gör än när jag försöker föklara i termer av user experience, användbarhet, interaktionsdesign etc.

Förlåt Mats, detta var det sjunde inlägget som inte svarar på din fråga ;-)


anna svarade 16/02/2007 klockan 10:32
Haha, det här börjar påminna om forumskämtet "hur många krävs det för att byta en glödlampa" http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/579157.htm


Karl Bengtsspn svarade 16/02/2007 klockan 12:44
Kolla med http://www.augur.se


Jon svarade 16/02/2007 klockan 13:15
Att kunder har olika benämningar på saker har jag full förståelse för. Det är ju ofta på grund av att vår kompetens saknas hos sagda kund som vi plockas in ...

Däremot tycker jag att man kan begära lite mer av oss som faktiskt jobbar inom området ... Semantik, såklart. Men jag gillar semantik ... so shoot me =)


Annie svarade 16/02/2007 klockan 15:19
Det är ju bara givande att en konkret fråga kan leda till en diskussion om något med mera vidd. :D Och när det gäller dilemmat användare/användning handlar det ju inte bara om något så simpelt som att märka ord.

Jag var nyligen med i ett projekt som av projektledaren rubricerades "användartest"... varpå deltagarna blivit ganska skeptiska och kom med föreställningen om att DE skulle bli utvärderade i sin yrkesroll. Helt fel alltså.

Min poäng: Ordvalet är av största vikt, inte primärt för oss som vet vad det handlar om (oavsett benämning) - utan för de användare som deltar i testet... dvs en bättre förståelse för att det är interaktionsdesignen som är i fokus.




doris day svarade 16/02/2007 klockan 15:21
Jag tycker att vi startar en helt ny nish. Hehe. "Användartester" kommer att bli the new black!


Mats Berglind svarade 16/02/2007 klockan 17:49
Aaaaaaaaaaaaaaaahhh!!!

;-)


Anki svarade 17/02/2007 klockan 10:41
Tack Johan för dina vänliga ord.


Karl Bengtsson svarade 28/05/2007 klockan 10:25
Mats: Hur slutade historien? Hittade du något företag som du kan rekommendera?


Mats Berglind svarade 28/05/2007 klockan 12:58
Jag har pratat med Anki och har kommit fram till en lösning (dvs. en fast summa för varje person hon bokar åt oss). Vi har däremot inte fått tillfälle att använda henne ännu...


eric söderberg svarade 28/05/2007 klockan 14:09
Hm, mkt intressant! Vad kostar det?


Mats Berglind svarade 29/05/2007 klockan 20:06
Jag föreslår att du kontaktar Anki ;-)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +