Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Så här hittar besökarna information på en webbplats
Av: Santto Tajakka | 2006-05-18

Denna artikel beskriver några grundläggande aktiviteter som sker när en besökare kommer till en webbplats. Besökarna scannar av sidan, letar efter nyckelord och använder olika designmönster. Detta för att finna mer specifik information. Artikeln ger dig konkreta råd för hur du som designer kan hjälpa besökaren att finna den information de söker, lite snabbare.
 
Har du funderat på hur du gör när du försöker hitta specifik information på en webbplats? I vilket syfte du besöker webbplatsen? Hur du hittar den information du letar efter? Kanske är dessa frågor självklara, men många reflekterar inte alls över hur de gör. Denna artikel kommer ha fokus på att beskriva några grundläggande aktiviteter som sker när en besökare försöker navigera och hitta information på en webbplats. Utifrån dessa aktiviteter kommer du få tips på hur du kan gå till väga för att hjälpa besökarna att hitta det de söker, lite snabbare.


Besökare scannar av webbplatsen!
Det första som sker när en besökare kommer till en webbplats är att personen scannar av sidan med blicken. Det som är karaktäristiskt med scanning är att blicken snabbt far över bildskärmen. Det går så snabbt att personen inte ens märker det själv. Det är först när blicken stannar upp ett kort ögonblick som personen registrerar vart blicken fastnat. Enligt studier som gjorts med så kallad eyetracking (ögonspårning) finns det ett visst rörelsemönster blicken följer. Figuren nedan visar hur detta generella rörelsemönster såg ut för de webbsidor som undersöktes.


Figur 1 Blickens rörelsemönster (Poynter institute, 2006c).

Figuren visar att den övre vänstra delen av webbsidan är startpunkten för scanningen och även att området scannas ganska ingående. Sedan flyttas blicken framåt och tillbaks, upp och ned på webbsidan tills större delen av webbsidan scannats av. Det är viktigt att poängtera att detta generella rörelsemönster kan förändras beroende på hur exempelvis rubriker, bilder och ingresser placeras. Rörelsemönstret är logiskt utifrån hur västerlänningar läser, dvs från övre vänstra hörnet och sedan från vänster till höger. En annan studie som gjorts visar att rörelsemönstret överlag är mer format som ett grovt och generellt F.

Utifrån detta kan man anta att målet för besökaren är att finna nyckelord som leder dem vidare till mer specifik information. Om besökaren finner något som verkar intressant undersöker de saken närmare (exempelvis klickar på en länk eller tittar närmare på en bild). Om de får den information de behöver fortsätter de dit informationen leder dem. Om de däremot inte hittar det de söker går de ett eller ett par steg tillbaka och försöker igen. Detta gör de tills de antingen finner det de söker eller ger upp och lämnar webbsidan.

Det finns också studier som visar på att de första orden i en mening är betydelsefulla för att väcka besökarens intresse. Besökare är också villiga att läsa rubrikerna på en webbplats. Att synliggöra nyckelord för besökarna blir därmed väldigt viktigt.


Informationsspår
Detta att lämna synliga nyckelord kallas för informationsspår. Vad innebär då informationsspår? Kortfattat kan man säga att det är relevanta nyckelord som verbalt eller visuellt visar att om "du följer den här vägen kommer du komma till det du söker". Det gäller med andra ord att använda sig av rubriker, bilder och text- och bildlänkar för att hänvisa besökaren till rätt information. Det gäller att använda nyckelord som beskriver vad för information besökaren förväntas finna på webbplatsen. Om exempelvis en besökare vill hitta information om hur man laddar hem en drivrutin till sitt ljudkort är nyckelord som support och drivrutiner bättre att använda än nyckelord som kundtjänst eller produkter. Det gäller sedan också att tydligt visa dem dessa nyckelord och att placera nyckelorden så att de upptäcks snabbt.

Utöver informationsspår finns det även en annan metod besökaren använder sig av för att finna det de söker. De kan använda sig av något som kallas för designmönster.


Designmönster
Det enklaste sättet att förklara vad ett designmönster är för någonting är att ge ett enkelt och konkret exempel. En knapp på en webbsida är för de flesta användare lika med något man kan klicka på. Ett annat designmönster man kan finna på en webbplats är en navigationsmeny av något slag.

Designmönster kan definieras som en lösning till ett problem som finns i en design och som utifrån erfarenhet visat sig fungera. Designmönster har genom användning förfinats och förbättrats och därmed har problem och brister åtgärdats.


Hur får man besökarna att hitta det de söker?
Utifrån det som beskrivits i artikeln är bland annat följande viktigt att tänka på;

- besökare scannar av en webbsida
- blicken fastnar ofta på objekt som sticker ut eller rör sig
- besökare letar efter nyckelord till den information de söker-
- besökare är villiga att läsa rubriker
- besökare använder olika designmönster i sin jakt efter information

Så några konkreta råd är därför att;
- placera ut viktiga nyckelord i rubriker, text och bilder
- välja ut relevanta nyckelord som ska fungera som ledtrådar till mer specifik information (utifrån webbplatsens innehåll)
- placera nyckelorden så att de syns och blir lätta att upptäcka
- hitta nyckelord som så tydligt som möjligt beskriver innehållet
- att använda designmönster som är välkända och fungerar


Lästips:
Nielsen, J. (2006). F-shaped pattern for reading web content. [www-dokument]. Tillgängligt på Internet:
http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

Ottersten, I., Berndtsson, J. (2002). Användbarhet i praktiken – praktiska handgrepp, grundbegrepp och tankemodeller. Lund: Studentlitteratur.
Poynter institute (2006a). Eyetrack III. The Basics: How We Read. [www-dokument]. Tillgängligt på Internet: http://poynterextra.org/eyetrack2004/howweread.htm

Poynter institute (2006b). Eyetrack III. Designs for Our Mock News Websites. [www-dokument]. Tillgängligt på Internet: http://poynterextra.org/eyetrack2004/homepages.htm

Poynter institute (2006c). Eyetrack III. Viewing Patterns for Homepages. [www-dokument]. Tillgängligt på Internet:
http://poynterextra.org/eyetrack2004/viewing.htm

Poynter institute (2006d). Eyetrack III. Navigation Placement on News Homepages. [www-dokument]. Tillgängligt på Internet: http://poynterextra.org/eyetrack2004/navigation.htm

Poynter institute (2006e). Eyetrack III. Online Images: Faces, Size Attract. [www-dokument]. Tillgängligt på Internet: http://poynterextra.org/eyetrack2004/photos.htm

Spool, J., Perfetti, C., Brittan, D. (2004). Designing for the scent of information. [www-dokument]. Tillgängligt på Internet: http://www.uie.com/reports/scent_of_information/

Van Duyne, D. K., Landay, J. A., Hong, J. I. (2003). The design of sites - patterns, principles and processes for crafting a customer-centered web experience. Boston, USA: Pearson Education inc (a Addison-Wesley company).







Läs mer här:
Santai.nu
http://www.santai.nu/publikationer.htm

Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +