Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

5 vanliga UX problem vid laddstationer
Av: Anders | 2023-03-04

När allt fler går över till elbil behöver det bli enkelt för alla att ladda sin elbil vid olika laddstationer. I en artikel på UX Planet listar man 5 vanliga UX problem vid laddstationer som behöver adresseras.
 
1. Kabeln når inte
Ett vanligt problem med många laddningsstationer är att laddningskabeln är för kort och inte når dit den behöver. Detta kan leda till att föraren måste parkera på ett särskilt sätt för att få kabeln att nå, eller till och med ta upp flera parkeringsplatser som är avsedda för laddningsstationer. Detta kan bli ett större problem med fler elbilar som behöver ladda på dessa stationer.

2. Olika laddningshastighet
En annan vanlig utmaning är att laddningshastigheten varierar mellan olika laddningsstationer och mellan olika bilmodeller. Detta kan leda till förvirring för föraren och oönskad väntetid på laddning. Det skulle vara till fördel för branschen att standardisera laddningstider så att man enklare kan förutse hur lång tid det kommer ta att ladda sin bil.

3. Tunga laddningskontakter och kablar
Laddningskontakterna och kablarna kan vara tunga och otympliga att hantera, vilket kan vara svårt för äldre förare eller personer med begränsad styrka eller rörlighet. Detta är särskilt relevant för laddningsstationer som är avsedda för allmänheten, och kan leda till en mindre positiv användarupplevelse.

4. Avbrott och omstarter
Många laddningsstationer marknadsförs med hög tillgänglighet och drifttid, men verkligheten är ibland annorlunda. Förare har upplevt att laddningsstationer inte startar eller att de tvingas flytta bilen till en annan laddningsstation på grund av tekniska problem. Detta kan leda till förlorad tid och en frustration för föraren.

5. Svåra att hitta
Vissa laddningsstationer är placerade på avlägsna eller svårtillgängliga platser, vilket kan göra dem svåra att hitta. Detta gäller särskilt för laddningsstationer som är dolda bakom bensinstationer eller i parkeringshus. Genom att placera laddningsstationer på synliga platser, där förare enkelt kan hitta dem, skulle användarupplevelsen kunna förbättras.

Utöver punkterna som nämns i artikeln kommer det förstås att bli allt viktigare med en enkel betalningslösning samt en mer förutsägbar kostnad för laddningen. Just nu kan priset vara allt från gratis till superhögt.





Läs mer här:
5 Common UX Design Problems with EV Charging Stations
https://uxplanet.org/5-common-ux-design-problems-with-ev-cha
rging-stations-e64a962ee001


Laddbox
https://laddboxguiden.se

Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +