|
|
|
|
|
|
|
Utskriftsversion |
Hur säljer man användbarhet på webben? |
Av: Marcus Folkesson | 2004-04-18 |
De flesta har hört talas om det. Många har insett att det är viktigt. Men, hur övertygar man en kund eller chef att en investering i ökad användbarhet lönar sig? |
Sitepoint redovisar i artikeln ”How to sell accessibility”(Moss, 6 April 2004) 8 handfasta punkter vilka beskriver hur ökad tillgänglighet och användbarhet på webben kan spara eller generera pengar åt dina kunder.
1. Webbsidan blir enklare att underhålla och uppdatera. 2. Webbsidan blir kompatibel med nya webbläsar-teknologier. 3. Webbsidan hamnar högre upp i träfflistan hos sökrobotarna. 4. Webbsidans nedladdningstid blir avsevärt förbättrad. 5. Användbarheten på webbsidan blir förbättrad. 6. God användbarhet och hög tillgänglighet ger bra publicitet. 7. God användbarhet och hög tillgänglighet minskar risken för dålig publicitet. 8. God användbarhet och hög tillgänglighet gör webbsidan tillgänglig för ett ökat antal användare(såsom användare med handikapp i någon form).
Författaren menar att med dessa konkreta argument kan en kund som tackar nej till en webbplats med ökad tillgänglighet skämtsamt betraktas som en ”oetisk penninghatare”.
Med tålamod, övertygelseförmåga och ett antal väl valda exempel på kända webbplatser som redan svarat på behovet av ökad användbarhet är vad som krävs för att ro i land ett projekt att vara stolt över!
Läs mer här:
Artikeln i sin helhet:
http://www.sitepoint.com/article/1313
|
|
|
|
|