Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt Kontakta oss
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Dags att byta jobb!
Av: Ingrid Ottersten | 2005-04-11

Jag har snart arbetat 15 år i komersiella verksamheter med användbarhet som specialitet. Under den tiden har det hänt mycket, men samtidigt har det stått stilla. En motsägelse? Nej, inte alls!
 
Under denna tid har IT blivit var mans egendom och en förutsättning för de flesta affärsdrivande verksamheter. Under denna tid har tekniken utvecklats så att den tillåter mobilitet, kan förmedla mycket annat än text och kan vara inbyggd i vardagsting. IT-utveckling har också förändrats från att vara något dunkelt som bara specialister arbetar med till att vara något tämligen vardagligt.

Samtidigt har i princip ingenting hänt med vårt sätt att utveckla IT-produkter. Jo, visst har det kommit metoder för projektstyrning och systemutveckling som skapar mera ordning. –Men, det är en ytlig ordning. Det som framför allt ordnas är dokument och leverabler. Så länge som projektmedlemmen levererar sitt dokument kan ingen säga att hon gjort något fel. Om sedan IT-produkten inte fungerar väl att använda...ja, det är väl beställarens fel..? Eller är det projektledarens...? Eller kanske är det fel på användarna?

Under den här tiden har antalet ”användbarhetsarbetare” ökat i numerär, men jag undrar om den ökat procentuellt sett i förhållande till andra ”IT-arbetare”. Det är en skara av hängivna människor som faktiskt vill att IT skall fungera i användning och det är där problemet ligger. Inga etablerade projektstyrnings- eller utvecklingsmetoder har som syfte att skapa en sådan användningskvalitet hos produkten som krävs för att nå förväntade effekter. Projektstyrningsmetoder har tid och kostnad i projektet som utgångspunkt, utvecklingsmetoderna har leverabler i projektet som utgångspunkt. För att inte nämna det faktum att de affärer som görs upp där IT-produkter (standarprodukter eller skräddarsydda) upphandlas konstrueras genom att beskriva ett antal funktioner och sätta tid- och kostnadsramar.

Så....du som arbetar med användbarhet kommer alltid att hamna hjälplöst i kläm, eftersom frågan om användningskvalitet inte finns på någons dagordning. De aktiviteter du vill genomföra i projektet finns inte med i RUP, DSDSM eller någon annan metod. De projektledare du möter tycker att det är krångligt och vet inte var dessa aktiviteter ska ”stoppas in”. När du vill göra användningstester så börjar leverantören ana att det kan bli förändringar och det kostar ju.....

Men, det finns en enkel lösning. Byt jobb! Det är många som redan gjort det, genom att bli projektledare eller genom att gå över till beställarfunktioner. Jag är inte alls säker på att det ger särskilt stor utväxling och framför allt förloras duktiga människor som kan arbeta med användbarhet till andra verksamheter.

Nej, jag menar att du ska byta jobb genom att mentalt byta arbetsgivare. Se till att det inte står ”användbarhet” skrivet på din panna utan ”effekter i användning”. Det betyder också att du byter språk: använd inte ordet användbarhet (eller åtminstone med yttersta sparsamhet), det gör bara dina medmänniskor osäkra. Förklara att effekterna av IT uppstår i användningen och att man därför behöver ha full koll på användningssituationen, dvs målgruppernas behov och den förväntade nyttan. Förklara för beställaren att det går att styra IT mot effekt istället för – som idag- mot tid och kostnad. Hjälp beställaren att ta medvetna och upplysta beslut om produktens utformning som leder till förväntade effekter.

Om du lyckas med detta kommer behovet av att genomföra målgruppsanalys, interaktionsdesign och användningstest som ett brev på posten. Det blir helt enkelt en del i utvecklingsmetoden, en del som krävs för att säkerställa den användningskvalitet som förutsätts för att nå förväntade effekter. Inte (som idag) obskyra aktiviteter som inte passar in i det teknokratiska tids- och kostnadsfixerade tänkandet.

Dags att byta jobb!






Läs mer här:
inUse AB
http://www.inuse.se/

Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
Senaste inlägget 2016-12-06 15:24:27  Visma söker 3 nya UX-medarbetare! (1)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Vill du att din webbplats ska få fler besökare? Har du hört att det är viktigt att komma högt upp på Google, men vet inte riktigt hur du ska göra för att nå dit? Vill du lära dig grunderna i sökmotoroptimering? I den här internetbaserade kursen får du lära dig hur du steg för steg optimerar din webbplats för att hamna högre upp på Google. Synas på Google
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +