Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Fyra ord som förbättrar din målgruppsanalys
Av: Anders Björk | 2004-03-18

När man arbetar med att analysera och förstå en webbsidas eller annan interaktiv produkts målgrupp hamnar man för eller senare ansikte mot ansikte med en representant ur målgruppen.
 
Syftet är givetvis att förstå användarens kontext, utvärdera hur en prototyp eller hur en befintlig lösning fungerar i användning. Tanken med en sådan aktivitet är att samla in viktig information om användarens verklighet och uppmärksamma brister och förbättringsförslag på det man testar.

Många användbarhetsgurus lär oss att skapa ett par scenarion som man vill testa, man bestämmer helt enkelt vad man vill att användaren ska utföra innan man ens har hunnit träffa personen.

Mark Hurst från Creative Good menar att resultatet från prototyp eller användningstest blir mycket bättre om man låter bli att definiera scenarios från början. Han menar istället att man bör prata med användaren först, be honom beskriva hur, var och när han använder produkten och i vilket sammanhang. Fråga om han använder konkurrerande produkter. Har han nyligen använt produkten och vad använde han den till då? Kommer han att använda produkten inom en snar framtid och på vilket sätt då?

När man väl har fått en bild av användarens förhållande till produkten kan man be användaren utföra en uppgift som han troligen skulle kunna komma att utföra i ”verkligheten”.

På det sättet får man ett mer verklighetsanpassat resultat och helt enkelt en högre kvalitet på sin målgruppsanalys.

Så använd scenarios, men se till att anpassa dessa till varje individ som ska utföra dom!

Dom fyra orden?
Don't Define Tasks Beforehand.



Edinburgh


Läs mer här:
Four Words to Improve User Research
http://www.goodexperience.com/columns/03/1001.fourwords.html

Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +