|
|
|
|
|
|
|
Utskriftsversion |
Fyra ord som förbättrar din målgruppsanalys |
Av: Anders Björk | 2004-03-18 |
När man arbetar med att analysera och förstå en webbsidas eller annan interaktiv produkts målgrupp hamnar man för eller senare ansikte mot ansikte med en representant ur målgruppen. |
Syftet är givetvis att förstå användarens kontext, utvärdera hur en prototyp eller hur en befintlig lösning fungerar i användning. Tanken med en sådan aktivitet är att samla in viktig information om användarens verklighet och uppmärksamma brister och förbättringsförslag på det man testar.
Många användbarhetsgurus lär oss att skapa ett par scenarion som man vill testa, man bestämmer helt enkelt vad man vill att användaren ska utföra innan man ens har hunnit träffa personen.
Mark Hurst från Creative Good menar att resultatet från prototyp eller användningstest blir mycket bättre om man låter bli att definiera scenarios från början. Han menar istället att man bör prata med användaren först, be honom beskriva hur, var och när han använder produkten och i vilket sammanhang. Fråga om han använder konkurrerande produkter. Har han nyligen använt produkten och vad använde han den till då? Kommer han att använda produkten inom en snar framtid och på vilket sätt då?
När man väl har fått en bild av användarens förhållande till produkten kan man be användaren utföra en uppgift som han troligen skulle kunna komma att utföra i ”verkligheten”.
På det sättet får man ett mer verklighetsanpassat resultat och helt enkelt en högre kvalitet på sin målgruppsanalys.
Så använd scenarios, men se till att anpassa dessa till varje individ som ska utföra dom!
Dom fyra orden? Don't Define Tasks Beforehand.
Läs mer här:
Four Words to Improve User Research
http://www.goodexperience.com/columns/03/1001.fourwords.html
|
|
|
|
|