Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Om användbarhet och varma luncher
Av: Björn Westerlund & Henrik Orremo | 2004-01-23

Idag talas det mycket om målgruppsanpassning när det gäller webbdesign. Vi skulle vilja framföra en mikrovågsugn som motargument.
 
Att värma sin lunch kan ibland vara ett helt äventyr. Dålig användbarhet kan få dig att allvarligt överväga att äta maten kall. Så var det på en arbetsplats där jag jobbade för några år sedan. Mikrovågsugnen som stod där var en best från en grå forntid. Den hade fler knappar än någon annan mikrovågsugn jag någonsin sett. In alles stoltserade den med tolv knappar, alla märkta med fullständigt oförståeliga bilder, och ett vridreglage. För att sätta igång den krävdes det att korrekt trycka på fyra av dessa knappar i en bestämd ordning (den matematiskt lagde räknar snabbt ut att sannolikheten att få rätt på det är ca 1 på 20000 eller ungefär den samma som att Runar inte ska vara med i Hänt i Veckan). Företaget arbetade med utbildning och gästande lärare i programmering, nätverk, matte, svenska och företagsekonomi turades om att försöka tukta mikrovågsugnen. Ingen lyckades utan hjälp första gången. Nästa gång de kom på besök gick det lite lättare men fortfarande behövde många hjälp.

Varför talar jag om detta? Jo, för att jag vill visa på att denna mikrovågsugn hade dålig användbarhet för alla förstagångsanvändare. Högutbildad som lågutbildad, naturvetare som humanist, gammal som ung. Den var lika dålig för alla (även om ibland unga, högutbildade naturvetare hade lite svårare att erkänna det än andra). Hur som helst växte arbetsplatsen och snart blev vi så många att det var tvunget att införskaffa en ny mikrovågsugn för att komplettera den andra om alla skulle hinna värma sin mat. Denna var försedd med två vred, ett för tid och ett för effekt. Ingen hade något problem med denna (även om det ska tilläggas att vi som var stationära på stället av någon anledning ofta föredrog en gamla, men det är nog underlag för nästa artikel). Dess användbarhet var bra för alla. Kan vi som sysslar med användbarhet i informationssystem då dra någon lärdom av allt det här?

Ja, det kan vi nog även om det är här jag börjar bli en aning kontroversiell. Exemplet med mikrovågsugnen visar på ett synnerligen ovetenskapligt sätt på att det egentligen bara finns tre grupper av användare man behöver ta hänsyn till; expertanvändaren, sällananvändaren och förstagånganvändaren. Visst finns det strålande undantag där man måste ta speciella hänsyn men generellt sätt tror jag att när vi arbetar med att designa användbara system så kan det vara till mer skada än nytta att bara ha en speciell målgrupp baserad på demografiskdata eller livstilsdata för ögonen när man utformar design

Tilläggas ska också göras att jag nu pratar om informationsdesign och interaktionsdesign. Vad gäller den grafiska designen kan man ta sig större friheter om verkligen känner sin målgrupp men annars vill jag nog hävda att en användbar design är användbar för alla medan en dålig design är dålig för alla.






Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +