|
|
|
|
|
|
|
Utskriftsversion |
Om användbarhet och varma luncher |
Av: Björn Westerlund & Henrik Orremo | 2004-01-23 |
Idag talas det mycket om målgruppsanpassning när det gäller webbdesign. Vi skulle vilja framföra en mikrovågsugn som motargument. |
Att värma sin lunch kan ibland vara ett helt äventyr. Dålig användbarhet kan få dig att allvarligt överväga att äta maten kall. Så var det på en arbetsplats där jag jobbade för några år sedan. Mikrovågsugnen som stod där var en best från en grå forntid. Den hade fler knappar än någon annan mikrovågsugn jag någonsin sett. In alles stoltserade den med tolv knappar, alla märkta med fullständigt oförståeliga bilder, och ett vridreglage. För att sätta igång den krävdes det att korrekt trycka på fyra av dessa knappar i en bestämd ordning (den matematiskt lagde räknar snabbt ut att sannolikheten att få rätt på det är ca 1 på 20000 eller ungefär den samma som att Runar inte ska vara med i Hänt i Veckan). Företaget arbetade med utbildning och gästande lärare i programmering, nätverk, matte, svenska och företagsekonomi turades om att försöka tukta mikrovågsugnen. Ingen lyckades utan hjälp första gången. Nästa gång de kom på besök gick det lite lättare men fortfarande behövde många hjälp.
Varför talar jag om detta? Jo, för att jag vill visa på att denna mikrovågsugn hade dålig användbarhet för alla förstagångsanvändare. Högutbildad som lågutbildad, naturvetare som humanist, gammal som ung. Den var lika dålig för alla (även om ibland unga, högutbildade naturvetare hade lite svårare att erkänna det än andra). Hur som helst växte arbetsplatsen och snart blev vi så många att det var tvunget att införskaffa en ny mikrovågsugn för att komplettera den andra om alla skulle hinna värma sin mat. Denna var försedd med två vred, ett för tid och ett för effekt. Ingen hade något problem med denna (även om det ska tilläggas att vi som var stationära på stället av någon anledning ofta föredrog en gamla, men det är nog underlag för nästa artikel). Dess användbarhet var bra för alla. Kan vi som sysslar med användbarhet i informationssystem då dra någon lärdom av allt det här?
Ja, det kan vi nog även om det är här jag börjar bli en aning kontroversiell. Exemplet med mikrovågsugnen visar på ett synnerligen ovetenskapligt sätt på att det egentligen bara finns tre grupper av användare man behöver ta hänsyn till; expertanvändaren, sällananvändaren och förstagånganvändaren. Visst finns det strålande undantag där man måste ta speciella hänsyn men generellt sätt tror jag att när vi arbetar med att designa användbara system så kan det vara till mer skada än nytta att bara ha en speciell målgrupp baserad på demografiskdata eller livstilsdata för ögonen när man utformar design
Tilläggas ska också göras att jag nu pratar om informationsdesign och interaktionsdesign. Vad gäller den grafiska designen kan man ta sig större friheter om verkligen känner sin målgrupp men annars vill jag nog hävda att en användbar design är användbar för alla medan en dålig design är dålig för alla.
|
|
|
|
|