|
|
|
|
|
|
|
Utskriftsversion |
Skräppost påverkar köpbeteende |
Av: Jonas Okmark | 2003-11-11 |
Spam, skräppost eller obeställd e-post är högaktuellt brännstoff i medierna och nyligen antog amerikanerna en lag som skall sätta stopp för obeställd e-post. Huruvida lagen kommer att stoppa skräpposten eller inte får framtiden utvisa. Marknadsföretaget DoubleClick har i alla fall kommit med en studie som visar att skräpposten påverkar vårt köpbeteende på Internet. |
Huvudpunkterna i studien:
- De flesta konsumenter får någon slags reklam via e-post, vanligen med specialerbjudanden från detaljhandeln.
- Att vi känner igen avsändaren påverkar om vi väljer att öppna ett e-post meddelande medan relevansen i innehållet ökar möjligheten för ett köp
- Frekvensen på antalet tillåtna e-post erbjudanden (t ex. prenumerationer) har stor påverkan på vad vi väljer att definiera som skräppost.
- E-post driver köp genom flera kanaler, vanligen till Internet men också till detaljhandel och köp ifrån katalog.
- Vi har blivit mer sofistikerade i användningen av verktyg tillhandahållna av Internet-leverantörer för att begränsa mängden obeställd e-post.
- Vi använder oss av flera e-postadresser beroende på typen av aktivitet. I samband med konsumtion använder vi helst en gratis e-postadress specifikt avsedd för konsumtion.
- Män och kvinnor har olika syn på vad som är skräppost och också olika köpbeteende relaterad till skräppost. Kvinnor är mer mottagliga för marknadsföring och rabatterbjudanden och mer toleranta än män inför reklam via e-post.
Studien gjordes i samarbete med Beyond Interactive under perioden 30 juli till 5 augusti, 2003. Utifrån ett källmaterial på 900,000 amerikanska konsumenter undersöktes 1,000 konsumenter via e-post. Alla respondenter i studien använde e-post eller Internet mer än en timme per vecka. Det var lika många kvinnor som män som deltog och genomsnittsåldern var 42,7 år.
Intressant i detta sammanhang är även Paul Dourish’s kommentar om att det är Jacob Nielsen som uppfann skräpposten.
Läs mer här:
DoubleClick - studie
http://www.doubleclick.com/us/knowledge_central/documents/re search/dc_consumeremailstudy_0310.pdf
Paul Dourish
http://www.dourish.com/nielsen.html
Usability News
http://www.usabilitynews.com/news/article1348.asp
|
|
|
|
|