Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Skräppost påverkar köpbeteende
Av: Jonas Okmark | 2003-11-11

Spam, skräppost eller obeställd e-post är högaktuellt brännstoff i medierna och nyligen antog amerikanerna en lag som skall sätta stopp för obeställd e-post. Huruvida lagen kommer att stoppa skräpposten eller inte får framtiden utvisa. Marknadsföretaget DoubleClick har i alla fall kommit med en studie som visar att skräpposten påverkar vårt köpbeteende på Internet.
 
Huvudpunkterna i studien:

  • De flesta konsumenter får någon slags reklam via e-post, vanligen med specialerbjudanden från detaljhandeln.

  • Att vi känner igen avsändaren påverkar om vi väljer att öppna ett e-post meddelande medan relevansen i innehållet ökar möjligheten för ett köp

  • Frekvensen på antalet tillåtna e-post erbjudanden (t ex. prenumerationer) har stor påverkan på vad vi väljer att definiera som skräppost.

  • E-post driver köp genom flera kanaler, vanligen till Internet men också till detaljhandel och köp ifrån katalog.

  • Vi har blivit mer sofistikerade i användningen av verktyg tillhandahållna av Internet-leverantörer för att begränsa mängden obeställd e-post.

  • Vi använder oss av flera e-postadresser beroende på typen av aktivitet. I samband med konsumtion använder vi helst en gratis e-postadress specifikt avsedd för konsumtion.

  • Män och kvinnor har olika syn på vad som är skräppost och också olika köpbeteende relaterad till skräppost. Kvinnor är mer mottagliga för marknadsföring och rabatterbjudanden och mer toleranta än män inför reklam via e-post.


Studien gjordes i samarbete med Beyond Interactive under perioden 30 juli till 5 augusti, 2003. Utifrån ett källmaterial på 900,000 amerikanska konsumenter undersöktes 1,000 konsumenter via e-post. Alla respondenter i studien använde e-post eller Internet mer än en timme per vecka. Det var lika många kvinnor som män som deltog och genomsnittsåldern var 42,7 år.

Intressant i detta sammanhang är även Paul Dourish’s kommentar om att det är Jacob Nielsen som uppfann skräpposten.





Läs mer här:
DoubleClick - studie
http://www.doubleclick.com/us/knowledge_central/documents/re
search/dc_consumeremailstudy_0310.pdf


Paul Dourish
http://www.dourish.com/nielsen.html

Usability News
http://www.usabilitynews.com/news/article1348.asp

Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +