|
|
|
|
|
|
|
Utskriftsversion |
Kan en programmerare vara interaktionsdesigner? |
Av: Anders Björk | 2003-09-12 |
I många fall tror sig programmerare var de som är bäst lämpade att bestämma en interaktiv produkts beteende och funktion. Programmerarna har ju full koll på kod, datalagring och så vidare, så varför skulle de då inte kunna agera interaktionsdesigners? |
En företagsledning kan ha svårt att förstå varför de skulle behöva en roll som interaktionsdesignens i deras projektteam. Man har ju redan programmerarna som gör allt det där. Det är ju förvisso sant, men att låta en programmerare ta sig an rollen som interaktionsdesigner innebär ofta att arbetet blir ineffektiv och ofta felaktigt.
Varför? För att programmerare har ett helt annat sätt att tänka när det gäller interaktiva produkter. En programmerare tar avstamp i produktens datalagring och kod istället för i de framtida användarnas behov och mål. Det uppstår också lätt rollkonflikt när rollen som interaktionsdesginer kanske påtalar att ett formulär är för svårt att fylla i och måste göras om. Rollen som programmerare kan då tycka att ändring blir allt för omständig kod- och datalagringsmässigt och väljer att strunta i problemet.
Eftersom programmerare sällan har rätt metoder för att utföra interaktionsdesign innebär det att varje designiteration tar längre tid eftersom programmeraren vanligen gör interaktionsdesignarbetet samtidigt som man producerar körbar kod. När en iteration är klar och man inser att förändringar måste göras, innebär det ofta att man måste kasta bort en mängd rader kod som programmerats i onödan.
En av de kanske allvarligaste problemen med att inte ha en renodlad interaktionsdesigner är att en företagsledning ofta saknar kontroll över utvecklingen. Designbeslut tas av programmerare inte sällan grundat på hur komplex något är rent kodmässigt, inte hur stor nytta det skulle innebära för den framtida användaren. Självklart ska man inte bortse från hur lång tid en viss sak tar att programmera, men en interaktionsdesigner kan tillsammans med alla inblandade göra en avvägning mellan nytta och kostnad för en viss funktion och låta alla aspekter, inte bara tekniska, avgöra om man ska utveckla den eller inte.
Att tillsätta en roll som interaktionsdesigner i ett utvecklingsprojekt lönar sig genom att programmerare kan koncentrera sig på vad de gör bäst, skriva kod, och de kan göra det utifrån en testad "ritning" som är framtagen tillsammans med alla inblandade parter, däribland de framtida användarna. Man får helt enkelt ett effektivare arbetssätt. Det resulterar ju förstås också i en produkt som användarna upplever som bättre och enklare att använda, det minskar kostnader för support och skapar framförallt ett starkare varumärke och högre kundlojalitet.
Läs mer här:
Can Programmers Do Interaction Design?
http://www.cooper.com/content/insights/newsletters/2003_08/C an_Programmers_Do_Interaction_Design.asp
|
|
|
|
|