|
|
|
|
|
|
|
Utskriftsversion |
Varför de flesta webbsidor ej fungerar |
Av: Serge Greydanus | 2003-08-08 |
Internet är tidernas största socio- ekonomiska revolution. Aldrig tidigare har någonting vuxit till att omsätta så mycket pengar på så kort tid! Varför är det då så få företag som verkligen tar till vara på dessa möjligheter? |
Som representant av Internettjänste- sektorn kan det låta lite konstigt när jag vill påstå: ”att de flesta webbsidor faktiskt inte fungerar!”
Jo, det råder fortfarande allt för många missuppfattningar gällande vad Internet egentligen är och vad dess möjligheter betyder för ett företag. Tyvärr har "revolutionens" första 8 år fört med sig diverse lycksökare - som ofta begränsat Internets möjligheter till sina egna kunskaper eller den snabbaste vägen till en betald semester. Det är fortfarande helt utan besvär man kan komma fram till webbplatser vars ägare utlovar guld och gröna skogar, bara man använder deras produkter... Lagstiftningen i de flesta i-länderna börjar äntligen rensa upp bland dessa lycksökare och det är bl.a. av denna anledning jag anser vi kan stå i startgroparna för steg.2 av Internets utveckling.
För att återgå till det jag skrev tidigare, så vill jag gärna peka på 5 orsaker, till varför de flesta webbsidor inte fungerar.
1. Design, de är utvecklade av tekniker och programmerare - ofta utan kunskaper inom affärsutveckling. Faktiskt är det förvånansvärt få designers som vet någonting alls i detalj om företaget de utvecklar en webbplats åt.
2. Statiskt utseende, webbplatsen fungerar som en scannad broschyr. Hur många gånger skulle ni återvända till en webbplats som visar er samma innehåll?
3. Utformning, webbplatsens innehåll har ej utformats för att fungera som ett verktyg - att kunna användas i den dagliga verksamheten.
4. Ansvar, det krävs att en person hålls ansvarig för webbplatsens uppdatering och underhåll. Ej en programmerare eller system tekniker, utan en som är väl införstådd i företagets affärsplan och dagliga verksamhet.
5. Utvärdering, ingen webbplats fungerar till 100 procent från början. För att överhuvudtaget kunna erhålla en avkastning på investerat kapital krävs att man regelbundet utvärderar det faktiska resultatet och gör de förbättringar som krävs för att uppnå planerat resultat och generera maximalt antal besökare – vilket för övrigt är grunden för en webbplats överlevnad. Mer om detta vid ett annat inlägg.
Serge Greydanus är en Internetkonsult som representerar tio års erfarenhet av verksamhetsanpassade Internetstrategier, för små och medelstora företag över hela världen.
Läs mer här:
Läs mer om detta ämne:
http://www.wsi-e-complete.se/services.asp
|
|
|
|
|