Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Användbarhet underlättar förändring
Av: Anders Björk | 2003-07-04

I många organisationer idag uppmärksammar man de problem som kan uppstå i samband med en förändring, till exempel vid införandet av ett nytt IT system. Ofta finns det människor som inte vill lära sig ett nytt sätt att arbeta och ännu en ny IT-produkt. Men vad kan man göra för att förenkla den så kallade förändringsprocessen?
 
De flesta av oss är i grunden rädda för sådant som vi inte vet något om, okända ting som vi ställs inför utan förberedelse. Men det är också så att de flesta individer behöver förändring för att känna att de utvecklas och inte snurrar på i samma spår hela tiden. Det största felet man kan göra vid införandet av ett nytt IT-system i en organisation, är att utveckla/köpa in hela systemet helt utan att blanda in de som ska använda systemet. För att sedan presentera ett färdigt paket där man berättar hur lösningen skall fungera och hur man från och med nu skall arbeta. I en sådan situation är det många av oss som kopplar på försvarsmekanismen inför det okända och ställer sig negativ till förändringen.

Hade man däremot involverat framtida användare genom hela processen hade man inte bara fått ett bättre och mer användbart IT-system som är anpassat efter användarnas situation, mentala modell och krav. Man hade också fått en samling användare, som har fått vara med och bestämma hur systemet ska fungera och utformas, som sedan kan agera opinionsbärare för det nya systemet gentemot andra användare.

Man brukar prata om förändringsstress när en individ inte känner att han/hon har kontroll över sin situation. Detta kan man motverka genom att informera, ge individen möjlighet att vara delaktig och kunna påverka förändringen.

Följande punkter spelar roll när en förändring ska genomföras:

Förändringsvilja
Om jag inte förstår eller vet varför och hur en förändring ska genomföras, ser jag inte heller nyttan med förändringen, vilket gör att jag inte heller blir positivt inställd.

Förtroende
Om jag har dåligt förtroende för eller är negativt inställd till de ansvariga för förändringen blir jag högst sannolikt också negativt inställd till förändringen.

Självkänsla
Om jag har dålig självkänsla och inte har tillit till min egen förmåga att påverka ser jag inte heller hur jag ska kunna förbättra min egen situation.

Tidpunkt
Om ett förändringsarbete inleds tätt in på en tidigare förändring kan jag drabbas av förändringströtthet och orkar inte engagera mig. Likaså kan fel tidpunkt på grund av tung arbetsbörda (bokslut eller liknande) göra att jag är motvillig.

Information
Jag vill ha direkt information och gärna slippa höra andra hands information eftersom den ofta förvanskas och kan vara felaktig. Likaså kan ryktesspridning etcetera få mig att känna mig negativ eftersom ingen har berättat eller rådfrågat mig.

Genom ett aktivt användarfokus genom hela processen kan man definitivt öka förändringsviljan och minska förändringsstressen. Genom att observera och intervjua de framtida användarna i deras vardag kan man tillsammans med användarna sätta upp relevanta mål med förändringen.

Ett skräckexempel på dåligt förändringsarbete kan till exempel vara om ett företag ska införa ett nytt säljstödssystem i sin organisation. Istället för att involvera säljarna och tillsammans sätta upp mål med systemet presenterar man förändringen på ett möte och säger krasst att de som inte använder systemet, kommer inte få sin provision utbetald. Ett bättre angripssätt hade varit att ta reda på säljarnas motivationsfaktorer och tillsammans med säljarna utformat systemet och sätta upp gemensamma mål med användningen av systemet.

Läs mer om förändringsarbete i boken Det goda förändringsarbetet (Angelöw 1991).






Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +